ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLAkt prawny: NR XL/350/2022Drukuj informacjęAkt prawny: NR XL/350/2022

Szczegóły informacji

NR XL/350/2022

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XL

Kadencja: 2018-2024

Data podjęcia/podpisania: 2022-11-30

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego

Tytuł aktu:

w sprawie przyjęcia programu współpracy w ramach działalności w sferze zadań publicznych w gminie Świętajno na rok 2023.

Na podstawie:

Na podstawie art.5a ust.1 i 4 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego  i wolontariacie (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1327, 1265, 1812), art. 18 ust. 2 pkt.15 ustawy z dnia
8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 559, 583, 1005, 1079, 1561) uchwala się, co następuje:

Treść:

§ 1. 1. Przyjąć program współpracy w ramach działalności w sferze zadań publicznych, w gminie Świętajno na rok 2023, zwany dalej ‘programem’, w brzmieniu określonym w załączniku do uchwały niniejszej.
  1. Program dotyczy współpracy organów gminy Świętajno z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami, wymienionymi w art.3 ust.3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r.
  2. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.
 
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świętajno.
 
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Deptuła
 
 
                       
                                                                                                                                                        Załącznik do uchwały Nr XL/350/2022
                                                                                  Rady Gminy Świętajno  z dnia 30 listopada 2022 r.
 
 
PROGRAM WSPÓŁPRACY
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI NA ROK 2023
 
§ 1       Postanowienia ogólne
 1. Ilekroć w niniejszym programie mowa o :
1) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1327, 1265, 1812),
2) programie – należy przez to rozumieć Program współpracy z organizacjami pozarządowymi na rok 2023,
3) organizacjach – należy przez to rozumieć prowadzące działalność pożytku publicznego podmioty wymienione w art.3 ustawy,
4) współpracy – należy przez to rozumieć współpracę organów gminy z organizacjami,
5) konkursie – należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert, o którym mowa w art.11 ust.2 ustawy,
6) dotacji – należy przez to rozumieć dotację zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych,
7) zadaniu publicznym – należy przez to rozumieć zadania określone w art.4 ustawy,
8) samorządzie, gminie, radzie gminy, wójcie, urzędzie - należy przez to rozumieć odpowiednio: Samorząd Gminy Świętajno, Gminę Świętajno, Radę Gminy Świętajno, Wójta Gminy Świętajno, Urząd Gminy Świętajno.
2. Program dotyczy organizacji działających na terenie Gminy Świętajno.
3. Gmina realizuje współpracę z organizacjami w formach i na zasadach określonych w ustawie.
 
§ 2       Cele programu
1. Celem głównym programu jest wspólne działanie samorządu i organizacji w kierunku pełniejszego zaspokajania potrzeb społecznych oraz poprawy jakości życia mieszkańców gminy.
2. Cele szczegółowe programu to:
            1) budowanie i umacnianie partnerstwa pomiędzy samorządem a organizacjami,
2) pełne rozpoznanie potrzeb społecznych w zakresie realizacji zadań dla dobra i pożytku publicznego, określenie sposobu realizacji tych zadań oraz faktyczne ich wykonanie,
3) aktywizacja społeczności lokalnej,
4) umacnianie w świadomości społecznej poczucia współodpowiedzialności za siebie, wspólnotę lokalną i otoczenie,
5) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów,
6) współdziałanie pomiędzy podmiotami realizującymi zadania publiczne,
7) integracja i wymiana doświadczeń wśród organizacji,
            8) lepsze poznawanie i diagnozowanie środowisk organizacji,
            9) prezentacja dorobku organizacji, promowanie ich osiągnięć,
            10) wzmocnienie potencjału organizacji.
 
§ 3       Zasady współpracy
Współpraca gminy z organizacjami opiera się na zasadach:
1) pomocniczości, co oznacza, że gmina powierza organizacjom realizację zadań własnych, zaś organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny, rzetelny i terminowy,
2) suwerenności, co oznacza, że strony samodzielnie i w sposób niezależny podejmują działania w zakresie współpracy,
3) partnerstwa, co oznacza, że strony traktują się równoprawnie w zakresie definiowania problemów społecznych, określania sposobów ich rozwiązywania oraz realizacji zadań,
4) efektywności, co polega na dążeniu do osiągania najlepszych efektów w realizacji zadań, przy optymalnym wykorzystaniu nakładów i środków,
5) uczciwej konkurencji, co oznacza równorzędne i zgodne z prawem traktowanie organizacji przez gminę, w oparciu o standardowe założenia, wymagania  i kryteria oceny,
6) jawności, co oznacza wzajemną dostępność informacji oraz posługiwanie się językiem czytelnym i zrozumiałym,
7) legalności, co oznacza działanie w poszanowaniu obowiązujących przepisów prawa.
 
§ 4       Formy współpracy
1. Współpraca o charakterze finansowym może odbywać się w formach:
1) zlecania realizacji zadań publicznych w trybie otwartego konkursu ofert, zgodnie z przepisami ustawy, poprzez:
a) powierzanie wykonywania zadań publicznych  wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji,
b) wspieranie wykonywania zadań publicznych  wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji,
2) zlecania realizacji zadań publicznych z pominięciem otwartego konkursu ofert, w tzn. trybie uproszczonym, zgodnie z przepisami ustawy,
3) zawierania umów o wykonanie inicjatywy lokalnej, zgodnie z przepisami ustawy,
4) zawierania umów partnerskich i porozumień, o których mowa w ustawie z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz.U. z 2021 r. poz.1057).
 
 
2. Współpraca o charakterze pozafinansowym dotyczy m.in.:
1) wzajemnego informowania się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu ich skutecznej realizacji,
2) konsultowania z organizacjami, odpowiednio do zakresu ich działania, projektów aktów normatywnych w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji,
3) tworzenia wspólnych zespołów o charakterze doradczym i konsultacyjnym,
4) umożliwiania organizacjom wymiany doświadczeń, zdobywania informacji, prezentacji osiągnięć,
5) koordynacji działań i realizacji wspólnych przedsięwzięć,
6) udzielania przez wójta honorowego patronatu działaniom i przedsięwzięciom realizowanym przez organizacje,
7) wspierania akcji promujących ideę wpłat 1% na rzecz organizacji pożytku publicznego,
8) udzielania rekomendacji w zakresie sposobu realizacji zadań publicznych zleconych przez samorząd gminny,
9) podejmowania inicjatyw integrujących osoby zajmujące się w gminie współpracą
z organizacjami, wokół ważnych zadań dla gminy,
10) inicjowania, współorganizowania szkoleń, spotkań, konferencji, itp. – dotyczących działalności organizacji, w tym pozyskiwania środków finansowych na realizację zadań oraz innych, podnoszących wiedzę, umiejętności i jakość pracy organizacji,
11) przekazywania informacji o konkursach i innych możliwościach uzyskania dofinansowania na realizację zadań,
12) udostępnienia, w miarę możliwości, pomieszczeń i sprzętu do realizacji zadań,
13) umożliwiania organizacjom i podmiotom udziału w posiedzeniach rady i jej komisji.
3. Gmina podejmuje działania w zakresie uczestnictwa w przedsięwzięciach i programach o zasięgu ponadlokalnym, których przedmiotem jest tematyka aktywizacji społeczności wiejskich i współpracy z organizacjami pozarządowymi.
 
§ 5       Zakres przedmiotowy
Przedmiotem współpracy gminy z organizacjami są:
1) ustawowe zadania własne gminy,
2) zadania pożytku publicznego określone w ustawie,
3) zadania wynikające ze Strategii Rozwoju Gminy oraz Planów Odnowy Miejscowości,
4) wspólne określanie ważnych dla mieszkańców potrzeb i tworzenie systemowych rozwiązań problemów społecznych,
5) konsultowanie projektów aktów prawa miejscowego w dziedzinach dotyczących działalności statutowej organizacji.
 
§ 6       Priorytety w realizacji zadań publicznych
W okresie obowiązywania programu jako priorytetowe ustala się zadania z zakresu:
1) upowszechniania kultury fizycznej, sportu i rekreacji,
2) pielęgnowania tradycji i tożsamości regionalnej,
3) pielęgnowania tradycji i świadomości narodowej, poszanowania wartości patriotycznych,
4) ochrony i promocji zdrowia,
5) promocji gminy w kraju i za granicą,
6) turystyki,
7) działalności na rzecz dzieci i młodzieży , w tym wypoczynku dzieci i młodzieży,
8) ochrony dziedzictwa kulturowego,
9) ekologii i ochrony przyrody,
10) upowszechniania i rozwoju kultury, organizacji imprez artystycznych,
11) edukacji i wychowania,
12) sportu kwalifikowanego,
13) pomocy osobom niepełnosprawnym,
14) wspomagania społeczności lokalnych,
15) pomocy społecznej,
16) profilaktyki i przeciwdziałania uzależnieniom,
17) aktywizacji zawodowej i przeciwdziałania bezrobociu,
18) ochrony przeciwpożarowej.
 
§ 7       Okres realizacji programu
Program obowiązuje w okresie od 1.01.2023 r. do 31.12.2023 r.
 
§ 8       Sposób realizacji programu
1. Program niniejszy realizują:
1) Rada Gminy i jej Komisje – w zakresie uchwalania polityki społecznej i finansowej gminy w tym: uchwalania niniejszego programu, uchwalania strategii rozwoju gminy, planów rozwoju miejscowości, strategii rozwiązywania problemów społecznych i innych gminnych programów, uchwalania budżetu gminy, w tym środków na cele współpracy, umożliwiania organizacjom i podmiotom udziału w posiedzeniach rady i jej komisji,
2) Wójt – w zakresie wykonywania polityki wskazanej w pkt.1), w tym: przygotowania projektów programów, strategii, planów, dysponowania środkami budżetowymi gminy, utrzymywania kontaktów z organizacjami, wyznaczania pracowników do współpracy z nimi,
3) jednostki organizacyjne gminy, referaty i samodzielne stanowiska pracy urzędu –
w zakresie bieżącej współpracy, odpowiednio do swej właściwości,
4) organizacje wykonujące zadania publiczne na terenie gminy.
2. Urząd oraz gminne jednostki organizacyjne prowadzą bezpośrednią współpracę z organizacjami, polegającą na:
            1) przygotowaniu i prowadzeniu konkursów ofert dla organizacji,
            2) sporządzaniu sprawozdań z współpracy,
3) udziale swoich przedstawicieli w spotkaniach i szkoleniach administracji dotyczących współpracy.
 
§ 9       Wysokość środków, przeznaczonych na realizację programu
1. Realizacja programu finansowana jest z budżetu gminy.
2. Dopuszcza się możliwość wspomagania kosztów realizacji programu o środki pozabudżetowe,
w tym środki funduszy krajowych i europejskich.
3. Wysokość środków przeznaczonych na realizację programu w danym roku określa każdorazowo uchwała budżetowa. W roku 2023 wysokość środków przeznaczonych na realizację programu wynosi 40.000,00 zł.
 
§ 10     Sposób oceny realizacji programu
1. Miernikami efektywności realizacji programu  będą informacje dotyczące w szczególności:
1) liczby ogłoszonych otwartych konkursów ofert,
2) liczby ofert, które zostały złożone przez organizacje,
3) liczby umów zawartych z organizacjami na realizację zadań,
4) wysokości środków przeznaczonych z budżetu gminy na realizację zadań przez organizacje,
5) liczby osób, które były adresatami działań, realizowanych przez organizacje,
6) liczby wspólnych przedsięwzięć realizowanych przez organizacje i gminę,
7) stopnia zgodności realizowanych przez organizacje zadań z priorytetami przyjętymi
w programie
2. Bieżącym monitoringiem realizacji programu oraz zadań w nim zapisanych, jak również przygotowaniem zbiorczego sprawozdania z realizacji programu, zajmują się właściwi pracownicy merytoryczni, zgodnie z regulaminem organizacyjnym urzędu.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.2 przedkłada się radzie w terminie określonym w ustawie, oraz umieszcza na stronie internetowej urzędu (biuletyn informacji publicznej).
 
§ 11     Sposób tworzenia  programu i przebieg konsultacji
1. Tworzenie programu następowało poprzez:
1) zamieszczenie na stronie internetowej urzędu informacji o rozpoczęciu prac nad przygotowaniem programu oraz o możliwości przesyłania propozycji i uwag, kierunków, obszarów działania, zadań do realizacji, itp. – przez organizacje,
2) zebranie otrzymanych materiałów i sporządzenie projektu,
3) przeprowadzenie  konsultacji projektu  z organizacjami,
4) zebranie uwag, propozycji, zmian zgłoszonych podczas konsultacji oraz ich analiza
i działania w zakresie uwzględnienia, 
5) przygotowanie projektu programu do uchwalenia przez radę,
6) dyskusja na forum rady i jej komisji nad przygotowanym projektem,
7) zebranie uwag, propozycji, zmian zgłoszonych podczas dyskusji, oraz ich analiza
i działania w zakresie uwzględnienia, przygotowanie projektu uchwały, 
8) podjęcie przez radę uchwały w sprawie przyjęcia programu.
2. Konsultacje programu przebiegały w następujący sposób:
1) zamieszczenie na stronie internetowej urzędu informacji o rozpoczęciu prac nad przygotowaniem programu oraz o możliwości przesyłania propozycji i uwag, kierunków, obszarów działania, zadań do realizacji, itp. – przez organizacje,
2) zebranie otrzymanych materiałów i sporządzenie projektu,
3) zapoznanie organizacji z projektem i omówienie go podczas spotkania samorządu
z organizacjami,
4) zebranie uwag, propozycji, zmian zgłoszonych podczas konsultacji oraz ich analiza
i działania w zakresie uwzględnienia, 
5) zakończenie konsultacji i przygotowanie informacji o jej przebiegu,
6) przedstawienie informacji radzie przed podjęciem uchwały.
 
§ 12     Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych
  1. Komisja konkursowa, zwana dalej komisją,  powoływana jest w celu opiniowania ofert
  2. w otwartych konkursach na realizację zadań publicznych.
2. W skład komisji wchodzą osoby wskazane przez wójta, zgodnie z przepisami ustawy.
3. Komisja powoływana jest przez wójta w drodze zarządzenia, każdorazowo po ogłoszeniu otwartego konkursu ofert na realizację zadania publicznego.
4. Pracami komisji kieruje wyznaczony przez wójta przewodniczący.
5. Komisja pracuje na posiedzeniach zwoływanych przez przewodniczącego.
6. Posiedzenia komisji są ważne, a rozstrzygnięcia na nich podejmowane wiążące – przy obecności co najmniej połowy pełnego składu komisji, w tym przewodniczącego, z zastrzeżeniem ust.7.
7. W przypadkach nieobecności przewodniczącego, jego obowiązki i kompetencje przejmuje upoważniony przez wójta członek komisji.
8. Komisja wspólnie dokonuje oceny formalnej złożonych wniosków, a następnie opiniuje merytorycznie ofertę, ze wskazaniem oceny punktowej, zgodnie z kryteriami określonymi
w ogłoszeniu konkursowym.
9. Ostatecznego opiniowania ofert komisja dokonuje na podstawie wyliczeń średniej z sumy punktów cząstkowych przyznanych przez poszczególnych członków komisji.
10. Z przebiegu każdego posiedzenia komisji sporządza się protokół.
11. Posiedzenia komisji obsługuje i dokumentację prowadzi wyznaczony pracownik /pracownicy/ urzędu.
12. W przypadku, gdy nie wpływa to na wykonalność i spójność projektu, komisja ma możliwość zaopiniowania dofinansowania projektu w kwocie niższej niż wnioskowana.
13. Protokół, o którym mowa w ust.10, przewodniczący komisji przekazuje wójtowi, który podejmuje decyzję w sprawie rozstrzygnięcia konkursu.
 
§ 13     Postanowienia końcowe
1. Program ma charakter otwarty, co oznacza, istnieje możliwość uwzględnienia nowych form współpracy jak również udoskonalania tych, które zostały już określone.
2. Informacja o obszarach, w których planowane jest wsparcie finansowe realizacji zadań publicznych, wraz z wyszczególnieniem zadań i środków finansowych, przewidzianych na ich realizację, określa załącznik do budżetu (projektu budżetu) na dany rok, pn.: ”Dotacje celowe na zadania własne gminy, realizowane przez podmioty należące i nie należące do sektora finansów publicznych”.
3. Organizacje mogą składać propozycje zadań do realizacji z wykorzystaniem wsparcia finansowego środków budżetu gminy, w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok,
w którym zadanie ma być realizowane.
 
 
Przewodniczący Rady Gminy
                                                                                  Arkadiusz Deptuła

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Świętajno
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2022-11-30
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Wojciech Lenkiewicz
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2022-12-02 08:20:29
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Administrator Systemu
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2022-12-02 08:22:44
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Administrator Systemu
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-09-29 11:40:19
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
388 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony