Rejestr zmian
Szczegóły informacji
XXXI/267/2021
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XXXI
Kadencja: 2018-2024
Data podjęcia/podpisania: 2021-12-16
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Tytuł aktu:
w sprawie: przyjęcia Gminnego Programu Przeciwdziałania Narkomanii w Gminie Świętajno na rok 2022
Na podstawie:
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1372 ze zm.) oraz art. 10 ust. 3 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2020 r. poz. 2050) uchwala się, co następuje:
Treść:
§ 1. Przyjmuje Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii na rok 2022, stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świętajno.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Deptuła
Załącznik do Uchwały Nr XXXI/267/2021
Rady Gminy Świętajno
z dnia 16 grudnia 2021 r.
GMINNY PROGRAM PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII
DLAGMINY ŚWIĘTAJNO NA ROK 2022
Wstęp
1. Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (zwana dalej ustawą) stanowi, że przeciwdziałanie narkomanii należy do zadań własnych gminy. Szczegółowe zadania gmin w tym zakresie są zapisane w tejże ustawie. Realizacja tych zadań w Gminie Świętajno prowadzona jest w oparciu o Gminny Program Przeciwdziałania Narkomanii(zwany dalej programem), uchwalany przez Radę Gminy Świętajno.
2. Program na rok 2022 jest kontynuacją zadań i kierunków zawartych w gminnych programach rozwiązywania problemów alkoholowych, przyjętych i realizowanych w latach ubiegłych. W programie uwzględniono okoliczności i uwarunkowania oraz rekomendacje
i zalecenia, wynikające z trwającej w Polsce epidemii koronawirusa COVID 19.
i zalecenia, wynikające z trwającej w Polsce epidemii koronawirusa COVID 19.
3. Program na rok 2022 jest spójny z aktualnie obowiązującą Strategią rozwiązywania problemów społecznych w Gminie Świętajno (lata 2016-23) przyjętą Uchwałą Nr XVII/110/2016 Rady Gminy Świętajno, z dnia 21.03.2016 r., oraz Gminnym Programem Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie na lata 2021-2024, przyjętym uchwałą Nr XXIV/180/2020 Rady Gminy Świętajno, z dnia 30.12.2020 r. jak również z Gminnym Programem Wspierania Rodziny, przyjętym Uchwałą nr XVI/108/2020 Rady Gminy Świętajno, z dnia 15.01.2020 r.
4. W programie uwzględnia się zalecenia i wskazówki określone w Narodowym Programie Zdrowia na lata 2021-2025 – Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 marca 2021 r. (Dz.U. 2021, poz. 642), w szczególności cele operacyjne dotyczące profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych: profilaktykę uzależnień, profilaktykę nadwagi i otyłości, profilaktykę zdrowia psychicznego.
5. Zawarte w programie działania mają na celu przede wszystkim ograniczenie szkód.
Z jednej strony są to działania profilaktyczne, których głównym celem jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów, z drugiej - działania na rzecz rozwiązywania i zmniejszania rozmiarów problemów aktualnie istniejących.
Z jednej strony są to działania profilaktyczne, których głównym celem jest zapobieganie powstawaniu nowych problemów, z drugiej - działania na rzecz rozwiązywania i zmniejszania rozmiarów problemów aktualnie istniejących.
6. Obecnie na terenie Gminy Świętajno profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień zajmują się:
1) Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świętajnie,
2) Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Świętajnie,
3) Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie w Świętajnie,
4) Ośrodek Wsparcia Dziennego w Świętajnie,
5)placówki oświatowe,
6) gminne instytucje kultury,
7) Urząd Gminy Świętajno.
7. Realizacja zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień odbywa się we współpracy z jednostkami organizacyjnymi gminy jak i innymi podmiotami,
w szczególności z Komendą Powiatową Policji w Szczytnie, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Szczytnie, placówkami terapii, leczenia, organizacjami pozarządowymi, organizacjami zajmującymi się problematyką profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień i in.
w szczególności z Komendą Powiatową Policji w Szczytnie, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Szczytnie, placówkami terapii, leczenia, organizacjami pozarządowymi, organizacjami zajmującymi się problematyką profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień i in.
Rozdział I. Diagnozy i analizy
§ 1
1. Dla realizacji celów programu przyjmuje się:
1) opracowywanie diagnoz i analiz własnych w oparciu o prowadzoną działalność lokalnego samorządu, jego jednostek, stosownie do istniejących właściwości i celów statutowych, korzystanie z praktycznych doświadczeń z działalności bieżącej jak również korzystanie
z materiałów i opracowań zewnętrznych.
2) wykorzystywanie odpowiednich tematycznie diagnoz i analiz istniejących i sporządzanych
w gminnych jednostkach oświatowych, jednostkach pomocy społecznej, urzędzie gminy, jednostkach pomocniczych gminy, i in.
w gminnych jednostkach oświatowych, jednostkach pomocy społecznej, urzędzie gminy, jednostkach pomocniczych gminy, i in.
3) organizację przedsięwzięć, służących poprawie wiedzy, umiejętności, kwalifikacji i uprawnień kadry pracowniczej oraz całej wspólnoty samorządowej gminy,
4) kontynuację działań, związanych z realizacją bieżących celów lokalnego samorządu, sprzyjających jak najpełniejszemu rozpoznaniu środowiska społecznego i jego otoczenia.
2. Przeprowadzone analizy dostępnych materiałów, w zakresie wskazanym w § 1 ust.1 pkt. 1-2, pozwalają na stwierdzenie, że:
1) przypadki zażywania/używania narkotyków, substancji psychoaktywnych, NPS (nowe substancje psychoaktywne), wśród mieszkańców gminy cechuje niewielki wskaźnik, na poziomie 1-2%, zaś większość tych przypadków ma charakter sporadyczny, incydentalny i nietrwały,
2) zjawisk opisanych w pkt.1) nie formułuje się jako istotnego czynnika ryzyka,
3) zjawiska opisane w pkt.1) należy określić jako ważne zagrożenia, wymagające objęcia działaniem poznawczym, informacyjnym, ostrzegawczym i zapobiegawczym, o charakterze przede wszystkim profilaktyki uniwersalnej.
4) niestabilny stan demograficzny gminy (m.in. migracje, niska liczba urodzeń) skutkujący zmniejszaniem się ogólnej liczby mieszkańców jak również sytuacja wywołana pandemią koronawirusa (ostrożności, zalecenia zdrowotne i społeczne, ograniczenia, zamykanie placówek, zakazy/odwoływanie zgromadzeń, spotkań, itp.) - utrudniają opracowanie a zwłaszcza zastosowanie wnioskotwórczych technik mierzalnych i miarodajnych wskaźników w programie.
3. W ostatnim roku, wobec trwania na terenie całego kraju pandemii koronawirusa i związanych z tym ograniczeń, w tym zamknięcia placówek oświatowych, ośrodków sportowych, rekreacyjnych, itp., odosobnienia dzieci i młodzieży w warunkach domowych – i nauki zdalnej, w wyniku obserwacji i badań środowisk szkolnych stwierdzono:
1) wzrost poziomu poczucia osamotnienia, wykluczenia z grup rówieśniczych ( do ok. 50%),
2) wzrost poczucia odizolowania od grupy/klasy (do ok. 15%),
3) wystąpienie symptomów/zjawisk/reakcji depresyjnych i podobnych (ok. 10%),
4) pogorszenie poziomu aktywności fizycznej, uprawiania sportu i rekreacji (ok. 70%),
5) pogorszenie stanu zdrowia z powodu wystąpienia zjawisk nadwagi, otyłości oraz pogłębienia się tych skłonności (ok. 35%),
4. Ponadto w wyniku badania środowisk szkolnych stwierdzono:
1) Ok. 60% uczniów potrafi wymienić środki odurzające i zna skutki ich zażywania,
2) Ok. 80% uczniów ma kontakt z osobami nieletnimi palącymi papierosy,
3) 100% uczniów twierdzi, że nigdy nie próbowało środków odurzających,
4) 10% uczniów twierdzi, że było namawiane przez starszych kolegów/koleżanki do próbowania środków odurzających,
5) ok. 70% uczniów jest objętych pomocą psychologiczno-pedagogiczną,
6) ok. 65% uczniów doświadczyło poniżania słownego i psychicznego, przykrych komentarzy, obraźliwych wiadomości na portalach społecznościowych, za pomocą telefonu, itp.
7) ok. 30% uczniów doświadczyła na własnej osobie przemoc fizyczną w postaci popychania, szarpania, uderzania z pozoru „w zabawie”,
8) ok. 70% uczniów ma trudności w radzeniu sobie z emocjami, co powoduje, że ich reakcje są nieadekwatne do bodźców, wybuchają nerwowo, zbyt szybko się irytują, brak im cierpliwości
i wytrwałości w wykonywanych czynnościach,
i wytrwałości w wykonywanych czynnościach,
9) zjawisko nadwagi w środowisku społeczności uczniów gminnych placówek oświatowych, na podstawie badań okresowych i kart profilaktycznych badania lekarskiego, występuje u 56 osób - 14% ogólnej liczby uczniów, przy czym informacje uzyskane od pielęgniarki szkolnej oraz nauczycieli wskazują, iż znaczna część uczniów nie została w tym zakresie przebadana przez lekarzy rodzinnych i faktyczny wskaźnik uczniów z nadwaga sięga co najmniej ok. 40%,
10) zjawisko otyłości w środowisku społeczności uczniów gminnych placówek oświatowych, na podstawie badań okresowych i kart profilaktycznych badania lekarskiego, występuje u 8 osób - 2% ogólnej liczby uczniów, przy czym informacje uzyskane od pielęgniarki szkolnej oraz nauczycieli wskazują, iż znaczna część uczniów nie została w tym zakresie przebadana przez lekarzy rodzinnych i faktyczny wskaźnik uczniów z otyłością sięga co najmniej ok. 10%,
11) informacje uzyskane od pielęgniarki szkolnej oraz nauczycieli wskazują, iż wskaźnik uczniów z niedowagą sięga co najmniej ok. 10% .
3. Przeprowadzone analizy dostępnych materiałów, w zakresie wskazanym w § 1 ust.1 pkt. 1)-2, pozwalają na wyszczególnienie zagrożeń i problemów w sposób następujący:
1) narkotyki, używki, substancje psychotropowe, uzależnienia behawioralne mają szkodliwy wpływ wśród dzieci i młodzieży i dorosłych na problemy rozwojowe, rodzinne i wychowawcze, w szczególności:
a) zaburzenia komunikacji, więzi z rodziną,
b) obniżający się poziom kultury osobistej,
c) brak zainteresowania nauką, poznawaniem, pasjami edukacyjnymi, rozwojowymi,
d) niewłaściwe odżywianie się, otyłość (nadwaga), niedowaga (niedożywienie),
e) brak aktywności ruchowej, niezdrowy tryb życia,
f) nieodpowiednie korzystanie ze środków komunikacji technicznej, przestrzeni internetowej, portali społecznościowych,
g) przejawy przemocy rówieśniczej, agresji, problemów emocjonalnych (wycofania, lęki, nadpobudliwość, i in.), naruszania prawa,
h) używanie wulgaryzmów,
i) obniżanie poziomu samodzielności, odpowiedzialności,
j) nieprzestrzeganie norm społecznych, zaburzenia systemu wartości, brak właściwych wzorów zachowań;
2) niewystarczający poziom wiedzy w temacie uzależnień (rodzaje narkotyków, substancji psychotropowych, ich dostępność, ich oddziaływanie, skutki zdrowotne i społeczne, rodzaje uzależnień, uzależnienia behawioralne, gdzie i jak pomóc potrzebującym),
3) niewystarczający poziom aktywności, stosowania zasad zdrowego trybu życia, stosowania wzorów/przykładów właściwych zachowań, odpowiedzialności, samodzielności,
4) niewystarczający poziom udziału rodziców w akcjach informacyjnych z zakresu wskazanego w pkt.2) i 3), w korzystaniu z istniejących możliwości zdobycia wiedzy, wsparcia i pomocy,
5) wymagający wsparcia poziom świadomości rodziców w działaniu/współdziałaniu w procesie rozwoju i wychowania,
6) ograniczone możliwości działań jednostek administracji, edukacji, pomocy społecznej; trudności finansowe, logistyczne, komunikacyjne, ograniczone dostępności w zakresie lecznictwa, specjalistycznej, terapii i in.
7) ograniczone możliwości działań jednostek administracji, edukacji, pomocy społecznej; trudności finansowe, logistyczne, komunikacyjne, ograniczone dostępności w zakresie lecznictwa, specjalistycznej, terapii, wychowania i in.
8) szkodliwe następstwa praktyk i ograniczeń, zakazów i ich skutków wywołanych przez przedłużający się okres pandemii koronawirusa, w szczególności:
a) deficyt kontaktów z rówieśnikami, odizolowanie od kontaktów bezpośrednich,
b) deficyt dostępności placówek, obiektów, urządzeń (okresowo nieczynne obiekty sportowe, rekreacyjne, zamknięte placówki medyczne, oświatowe, opiekuńcze i in.),
c) skłonności depresyjne, podatność na stany lękowe, obawy, bezradność,
d) zachwiania poczucia bezpieczeństwa, umiejętności realnej jego oceny,
e) polaryzacji źródeł informacji, dezinformacji,
f) zaniechania wykonywania zaleceń lub niewłaściwego ich stosowania,
g) kształtowania się zwyczajów bezczynności, zaniechania działania,
h/ pogłębiania się obniżenia motywacji do nauki, zdobywania wiedzy
§ 2
1. Przeprowadzone analizy dostępnych materiałów, w zakresie wskazanym w § 1 ust.1 pkt. 1-2, pozwalają na identyfikację czynników chroniących i czynników ryzyka:
czynniki chroniące
|
czynniki ryzyka
|
indywidualne
|
|
ciekawość poznawcza, zdolność uczenia się, inteligencja, rozsądek, odpowiedzialność
|
niska samoocena, skłonność do zachowań depresyjnych, wysoki poziom lęku, niepokojów
|
sprawność mechanizmów samokontroli, radzenie sobie z negatywnymi emocjami, kontrola impulsów, spokój emocjonalny
|
deficyty rozwojowe: nadpobudliwość, słaba odporność na frustrację, niedojrzałość emocjonalna, społeczna
|
posiadanie celów życiowych, planów aspiracji, ambicji, rozwijanie zainteresowań
|
impulsywność, skłonność do zachowań nagłych, ryzykownych, nerwowych
|
zrównoważony temperament, towarzyskość, dobre zdolności adaptacyjne,
|
podatność na wpływy zewnętrzne; osobowe, medialne
|
wiara we własne możliwości, poczucie własnej wartości, zaufanie do siebie
|
skłonności do rozwijania się otyłości, nadwagi, brak wiedzy, samodyscypliny
|
optymizm, pogoda ducha
|
niski poziom motywacji, ambicji, osiągania postępu we własnym rozwoju
|
umiejętności społeczne, dobra komunikacja (porozumiewanie się w sytuacjach konfliktowych, asertywność)
|
duże oczekiwania od świata zewnętrznego, pasywność, potrzeba stymulacji
|
|
wcześnie występujący okres zachowań problemowych, opozycyjnych, buntowniczych
|
|
wczesne eksperymentowanie z substancjami psychoaktywnymi, środkami odurzającymi, używkami (alkohol, papierosy i in.)
|
rodzinne
|
|
silna, stabilna więź z rodzicami, rodzeństwem
|
brak więzi w rodzinie, konflikty, wrogość
|
zaangażowanie rodziców w życie, wychowanie dzieci, okazywanie wsparcia
|
niska samodzielność dzieci / nadopiekuńczość rodziców
|
zaspokajanie potrzeb w rodzinie (emocjonalnych, ekonomicznych, poznawczych, społecznych), dbanie o rozwijanie pasji, zainteresowań, wzajemne zainteresowanie, szacunek
|
zachwianie realizacji ról w rodzinie /słaby i niesystematyczny nadzór nad dziećmi, słabe i niesystematyczne zaangażowanie rodziców w aktywność dzieci, niekonsekwencja wychowawcza
|
zrównoważone jasne zasady i oczekiwania w wychowaniu, konsekwencja,
|
radykalne przewartościowanie dyscypliny i zasad (zbyt surowa-za dużo / zbyt słaba-za mało/brak)
|
wspólne spędzanie czasu, rozmowy, uczestnictwo w wydarzeniach
|
przyzwalające postawy wobec zachowań problemowych
|
|
niewłaściwe wzorce ról i postaw w rodzinie
|
|
nadużywanie środków psychoaktywnych, odurzających, używek przez rodziców, starsze rodzeństwo
|
|
niekorzystne czynniki prenatalne (palenia papierosów, picie alkoholu w czasie ciąży)
|
czynniki środowiskowe
|
|
poczucie przynależności do grupy
|
zagrożenie dostępu do środków odurzających /subst. psychoaktywnych, używek/
|
pozytywny klimat, wzajemne zrozumienie, wsparcie
|
obserwacja aprobaty zachowań ryzykownych
|
dobra współpraca w miejscu pracy, szkole, pomiędzy środowiskami zawodowymi
|
odrzucenie społeczne / rówieśnicze, lęk przed nim, obawy przed oceną środowiska
|
wysoki poziom kwalifikacji i umiejętności, pracowitość, dobre wyniki w szkole, w pracy
|
obniżone reakcje społeczne
|
duża ilość różnych form rozwoju zainteresowań, zajęć, wydarzeń
|
brak /zbyt mało pozytywnych autorytetów
|
dobry poziom infrastruktury, wyposażenia, nowoczesność, atrakcyjność przyrodnicza, turystyczna, możliwości rozwoju
|
lekceważenie wobec zasad dobrego wychowania, uczciwości, odpowiedzialności, poszanowania wartości
|
aktywne spędzanie czasu wolnego
|
moda, reklama, chaos informacyjny
|
rozwijanie, pielęgnowanie przyjaźni, znajomości, koleżeństwa
|
bieda, niski status ekonomiczny, obawy
|
wspólne rozwijanie zainteresowań, integracja
|
brak integracji
|
zaangażowanie w konstruktywną działalność
|
cyberprzemoc, wulgaryzmy, wyzwiska, hejt
|
2. Przeprowadzone analizy dostępnych materiałów, w zakresie wskazanym w § 1 ust.1 pkt. 1)-2, pozwalają na identyfikację istotnych wartości, zagadnień i potrzeb z zakresu profilaktyki
i przeciwdziałania narkomanii w analizie SWOT* .
i przeciwdziałania narkomanii w analizie SWOT* .
MOCNE STRONY
|
SŁABE STRONY
|
zdecydowana większość mieszkańców gminy Świętajno nie miała kontaktu z narkotykami
|
wymagający poprawy poziom świadomości społecznej w zakresie rodzajów oraz szkodliwości produktów dostępnych na rynku (dopalacze, narkotyki) oraz np. niemedycznego przyjmowania leków, suplementów diety, itp.
|
dostęp do rekomendowanych programów profilaktycznych
|
utrudniony dostęp do lekarzy, terapeutów w gminie
|
zasoby lokalowe i przestrzenne gminy, możliwość aktywnego spędzania wolnego czasu
|
słabe zaangażowanie środowiska medycznego (lekarzy) w pracę zespołów interdyscyplinarnych
|
kompetencje podmiotów działających w obszarze lecznictwa w regionie
|
niewystarczający poziom wykształcenia i kwalifikacji, mała liczba specjalistów w gminie w zakresie przeciwdziałania narkomanii, psychologii, socjoterapii, itp.
|
aktywność gminnych jednostek (placówki oświatowe, pomoc społeczna, administracja)w realizacji działań profilaktyki narkotykowej
|
konsumpcyjne podejście do życia – postawy wyczekujące, agresywne w społeczeństwie
|
realizacja programów profilaktycznych
|
ubóstwo i bezradność
|
dobra współpraca z jednostkami szczebla powiatowego (policja, sanepid, pomoc rodzinie)
|
spadek znaczenia wartości, autorytetów, odpowiedzialności
|
działalność świetlicy socjoterapeutycznej
|
rosnący poziom niesamodzielności
|
działalność grup senioralnych
|
wzrastająca tendencja w zakresie uzależnień behawioralnych
|
małe środowisko społeczne – lepsza znajomość , rozpoznawalność potrzeb, możliwość reagowania
|
|
SZANSE
|
ZAGROŻENIA
|
wzrost zainteresowania zdrowym trybem życia, promowanie dobrych praktyk, wzorów osobowych
|
lekceważenie problemów, stereotypowe podejście do zagrożeń, brak profilaktyki,
|
rosnący poziom dostrzegania problemu uzależnień od substancji psychoaktywnych oraz uzależnień behawioralnych
|
szeroka i atrakcyjna dostępność do urządzeń „taniej” i niepotwierdzonej informacji, komunikacji – zagrożenia e-uzależnieniami
|
wzrost świadomości społecznej w zakresie zagrożeń wobec uzależnień oraz potrzeby ich leczenia, rehabilitacji
|
presja rówieśnicza
|
popularność „rekreacyjnego” używania środków psychoaktywnych
|
|
możliwość wykorzystania dobrych praktyk w profilaktyce i leczeniu uzależnień – z terenu innych regionów kraju oraz Unii Europejskiej
|
pogłębiające się tendencje w służbie zdrowia – sporadyczne kierowania na badania, brak obowiązku podjęcia leczenia
|
możliwość korzystania z dofinansowań – programy krajowe, i zagraniczne
|
nieumiejętność stosowania przepisów (słaby przepływ informacji – RODO), restrykcyjność
|
szeroki i szybki dostęp do informacji i materiałów edukacyjnych, kampanii medialnych, analiz, diagnoz, opinii, rekomendacji
|
zbyt duża dostępność wobec substancji psychoaktywnych, leków, gier on-line
|
|
lekceważenie zasad prawidłowego żywienia, upowszechnianie się niewłaściwych praktyk żywieniowych, zjawiska nadwagi, otyłości
|
|
pogarszający się poziom dostępności do pomocy medycznej zwłaszcza w okresie pandemii
|
* podstawa opracowania: materiały doświadczenia i praktyka z gminnych jednostek działających w zakresie edukacji i wychowania, rozwiązywania problemów społecznych GKPiPRA, Policji, Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i in.(Wstęp pkt.5-6)
3. Podkreślenia wymaga, iż w ostatnich latach podatność i otwartość mieszkańców gminy na badania, ankietowanie, udzielanie informacji o własnej sytuacji, rodzinie, problemach, itp. ulega stopniowemu pogorszeniu.
Rozdział II . Cele programu oraz ich realizacja.
§3
1. Głównym celem programu jest przeciwdziałanie jakimkolwiek zjawiskom uzależnień
na terenie Gminy Świętajno, zmniejszenie skali związanych z tym problemów zdrowotnych
i społecznych.
na terenie Gminy Świętajno, zmniejszenie skali związanych z tym problemów zdrowotnych
i społecznych.
2. Jako cele szczegółowe programu, ustala się:
1) Zapobieganie problemom: narkomanii, uzależnień behawioralnych, niemedycznego nadużywania leków, w szczególności w środowisku rodzinnym i szkolnym.
2) Zmniejszenie zainteresowania narkotykami wśród dzieci, młodzieży i dorosłych.
3) Zwiększenie świadomości lokalnego środowiska co do ryzyka i skutków używania narkotyków, substancji psychoaktywnych, niemedycznego sposobu nadużywania leków, uzależnień behawioralnych, itp.
4) Aktywne inicjowanie działań edukacyjnych, adresowanych do społeczności lokalnej
w zakresie używania środków prowadzących do uzależnień i konsekwencji takiego działania
w zakresie używania środków prowadzących do uzależnień i konsekwencji takiego działania
5) Promocję aktywności fizycznej, wsparcia pozalekcyjnych form aktywizacji fizycznej dzieci
i młodzieży,
i młodzieży,
6) Zwiększenie wiedzy mieszkańców gminy o problemie uzależnienia.
7) kształtowania postaw prozdrowotnych, w tym upowszechniania koncepcji przedszkoli i szkół promujących zdrowie, promowania w społeczeństwie prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej .
8) edukacji kadr (w tym szkolenia) uczestniczących w realizacji zadań z zakresu profilaktyki uzależnień.
9) Ograniczanie szkód wywoływanych stosowaniem środków, substancji oraz zachowań - prowadzących do uzależnień.
3. Przy realizacji programu przyjmuje się podejmowanie działań zmierzających do:
1) zwiększania dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
i osób zagrożonych uzależnieniem,
i osób zagrożonych uzależnieniem,
2) udzielania rodzinom, w których występują problemy narkomanii pomocy psychospołecznej
i prawnej,
i prawnej,
3) prowadzenia profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży w tym prowadzenia zajęć sportowo-rekreacyjnych dla uczniów, a także działań na rzecz dożywania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych,
4) wspomagania działań instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii,
5) pomocy społecznej osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
2. W programie uwzględnia się działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną
i profilaktyczną w celu przeciwdziałania uzależnieniom, prowadzoną w gminnych placówkach oświatowych jak również diagnozy w zakresie występujących w tych placówkach czynników ryzyka i czynników chroniących.
i profilaktyczną w celu przeciwdziałania uzależnieniom, prowadzoną w gminnych placówkach oświatowych jak również diagnozy w zakresie występujących w tych placówkach czynników ryzyka i czynników chroniących.
3. W programie zakłada się działania na rzecz osób z problemem uzależnienia i członków ich rodzin, w zakresie pomocy w dostępności do profesjonalnej i efektywnej terapii m.in. leczenia osób uzależnionych przez placówki specjalistyczne, w szczególności istniejące na terenie powiatu szczycieńskiego i województwa warmińsko-mazurskiego, jak również przez inne placówki na terenie kraju, w razie potrzeby.
§4
1. Cele i działania opisane w §3 ust.1-3 realizowane są z wykorzystaniem następujących metod:
1) udzielanie bieżącej pomocy oraz informacji osobom potrzebującym,
2) organizowanie i finansowanie dodatkowych zajęć, w tym zajęć terapeutycznych,
3) zakup materiałów informacyjno-edukacyjnych dla instytucji działających w programie
i organizacji współpracujących (m. in. placówki oświatowe, policja, GOPS, placówki służby zdrowia, organizacje pozarządowe),
i organizacji współpracujących (m. in. placówki oświatowe, policja, GOPS, placówki służby zdrowia, organizacje pozarządowe),
4) dofinansowanie wypoczynku letniego i zimowego prowadzonych według określonego programu profilaktycznego, opracowanego i wdrażanego przez nauczycieli, pedagogów
i innych specjalistów przeszkolonych w zakresie profilaktyki i uzależnień,
i innych specjalistów przeszkolonych w zakresie profilaktyki i uzależnień,
5) pokrywanie kosztów badań osób kierowanych na leczenie,
6) finansowanie działalności Ośrodka Wsparcia Dziennego oraz siłowni,
7) zlecanie zadań organizacjom pozarządowym i osobom fizycznym, które świadczą usługi w zakresie profilaktyki i terapii uzależnień.
2. Realizacja celów i działań opisanych w §3 ust.1-3następuje poprzez udzielanie rodzinom,
w którym występują problemy uzależnień, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności zapewnienie ochrony przed przemocą w rodzinie, z wykorzystaniem następujących metod:
w którym występują problemy uzależnień, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności zapewnienie ochrony przed przemocą w rodzinie, z wykorzystaniem następujących metod:
1) prowadzenie i finansowanie puntu konsultacyjnego dla osób uzależnionych, współuzależnionych oraz dotkniętych przemocą,
2) motywowanie osób uzależnionych, jak i współuzależnionych do podjęcia psychoterapii w placówkach lecznictwa, kierowanie do leczenia specjalistycznego,
3) udzielanie wsparcia osobom po zakończonym leczeniu,
4) kierowanie na indywidualne konsultacje dla osób uzależnionych, współuzależnionych, wskazanie możliwości leczenia.
5) budowanie lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
6) współpraca pomiędzy pracownikami służb, instytucji i organizacji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
7) finansowanie szkoleń w szczególności na temat zasad pierwszego kontaktu i postępowania z ofiarami i sprawcami przemocy w rodzinie oraz procedury „Niebieskiej Karty”.
3. Realizacja celów opisanych w §3 ust.1-3 następuje poprzez prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów uzależnień
i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także edukacji zdrowotnej i działań na rzecz profilaktyki nadwagi i otyłości, promocji zdrowego żywienia oraz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach i zajęciach opiekuńczo-wychowawczych oraz socjoterapeutycznych, przy wykorzystaniu następujących metod:
i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także edukacji zdrowotnej i działań na rzecz profilaktyki nadwagi i otyłości, promocji zdrowego żywienia oraz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach i zajęciach opiekuńczo-wychowawczych oraz socjoterapeutycznych, przy wykorzystaniu następujących metod:
1)prowadzenie na terenie szkół i innych placówek opiekuńczo-wychowawczych programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży, w tym w szczególności programów rekomendowanych, programów o potwierdzonej skuteczności, programów opartych na naukowych podstawach.
2)prowadzenie zajęć na temat radzenia sobie z agresją i presją rówieśniczą,
3)prowadzenie zajęć na temat dobrego wychowania, właściwych relacji w rodzinie, odpowiedzialności,
4)prowadzenie zajęć z zakresu promocji pozytywnych zachowań i wzorów,
5)podejmowanie działań o charakterze edukacyjnym, przeznaczonych dla rodziców,
4)dofinansowanie szkoleń, kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi, młodzieżą oraz rozwijanie umiejętności prowadzenia zajęć profilaktycznych organizowanych dla nauczycieli, pedagogów i pracowników świetlic,
5)rozpoznawanie i sygnalizowanie nieprawidłowych zjawisk dot. żywienia dzieci w środowiskach domowych, w szczególności nadwagi, otyłości, niedożywienia,
6)organizowanie i finansowanie lokalnych wydarzeń dla dzieci młodzieży, uwzględniających tematykę zdrowego trybu życia i profilaktyki uzależnień,
7)organizowanie i finansowanie różnych form zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży,
8)podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców oraz działań kontrolnych i interwencyjnych, w celu ograniczenia dostępności środków, prowadzących do uzależnień,
4.Realizacja celów opisanych w §3 ust.1-3następuje poprzez działalność własną gminy, jej jednostek organizacyjnych, wspomaganie działalności innych instytucji, organizacji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej profilaktyce rozwiązywania problemów uzależnień z wykorzystaniem następujących metod:
1)finansowanie konkretnych, opisanych w ofercie składanej do Gminy, przedsięwzięć z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień, realizowanych przez placówki oświatowe, placówki pomocy społecznej, placówki socjoterapeutyczne, ośrodki zdrowia, organizacje pozarządowe, ośrodki kultury, organizacje sportowe, rady sołeckie, osoby fizyczne,
2)finansowanie działalności świetlic wiejskich (programy profilaktyczne, edukacyjno – rozwojowe i zajęcia sportowe),
3)systematyczne rozwijanie współpracy z organizacjami pozarządowymi z lokalnymi społecznościami, aktywne włączanie ich w realizację określonych przedsięwzięć,
4)udział w akcjach społecznych, kampaniach społecznych i programach dotyczących profilaktyki i rozwiązywania problemów uzależnień, bezpieczeństwa i kształtowania właściwych relacji społecznych (np. Zachowaj Trzeźwy Umysł, #Nierozerwalni, Postaw na Rodzinę, Rodzina na TAK, Dopalacze – powiedz stop, Narkotyki? to mnie nie kręci, Narkotyki i dopalacze zabijają, Reaguj na przemoc, Stop przemocy, Przemoc boli, Przeciw pijanym kierowcom, Odpowiedzialny kierowca, Bez chemii na drodze, SMART to znaczy mądrze, Uzależnienia behawioralne Fonoholizm, Bliżej zdrowia, Sport-przemyślana aktywność i innych).
5)wyborze form i narzędzi przy uwzględnieniu wyników badań naukowych, rekomendacji oraz dobrych praktyk, opinii, potwierdzonych skuteczności.
5. Realizacja celów opisanych w §3 ust.1-3następuje poprzez tworzenie i wzmacnianie więzi pomiędzy rodzicami i dziećmi, jako podstawy do oparcia procesów rozwojowych w dzieciństwie
i dorosłym życiu, budowania wartości moralnych, wychowawczych, nawiązywania relacji, dokonywania właściwych wyborów, kreowania właściwych postaw i zachowań społecznych,
w szczególności poprzez:
i dorosłym życiu, budowania wartości moralnych, wychowawczych, nawiązywania relacji, dokonywania właściwych wyborów, kreowania właściwych postaw i zachowań społecznych,
w szczególności poprzez:
1)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć służących umacnianiu i kształtowaniu więzi rodzinnych,
2)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć, służących poprawie komunikacji w rodzinie, środowisku zawodowym, poprawie komunikacji społecznej,
3)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć, służących budowaniu relacji miłości i zaufania w rodzinie, kształtowaniu poczucia bezpieczeństwa, okazywaniu troski
i zainteresowania,
i zainteresowania,
4)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć, służących promocji, edukacji, działalności informacyjnej.
6.Realizacja celów i działań, opisanych w §3 ust.1 pkt. 1-3, następuje poprzez wspieranie działań skierowanych do osób starszych, korzystaniu z ich umiejętności, doświadczeń oraz rozwijania kontaktów międzypokoleniowych, w szczególności poprzez:
1)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć służących umacnianiu i kształtowaniu więzi rodzinnych, rówieśniczych, przekazywaniu dobrych praktyk, doświadczeń,
2)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć, służących poprawie komunikacji w rodzinie, środowisku zawodowym, grupie rówieśniczej, poprawie komunikacji społecznej,
3)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć, służących budowaniu relacji miłości i zaufania w rodzinie, środowisku zawodowym, grupie rówieśniczej kształtowaniu poczucia bezpieczeństwa, okazywaniu troski i zainteresowania,
4)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć, służących promocji zdrowego trybu życia, aktywności społecznej,
5)organizację (współorganizację, uczestnictwo) przedsięwzięć, służących promocji, edukacji, działalności informacyjnej.
7.Realizacja celów i działań, opisanych w §3 ust.1 pkt. 1-3, następuje poprzez podejmowanie działań związanych z przestrzeganiem wytycznych, zaleceń i ograniczeń, wydawanych przez odpowiednie organy dla poszczególnych rodzajów instytucji, w szczególności z warunkami dłuższego przebywania w domu, zawieszenia zajęć w szkołach, świetlicach, ośrodkach wsparcia dziennego, siłowniach itp., przestrzeganiem zasad bezpieczeństwa, zasad, zdrowotnych, sanitarnych:
1)zastosowanie form, metod pracy i zajęć typu zdalnego, wykorzystanie środków porozumiewania się na odległość,
2)przygotowanie i udostępnienie treści w formie elektronicznej (m.in. strony internetowe), papierowej (m.in. ulotki informacyjne),
3)zakup i zastosowanie sprzętu, oprogramowania, wyposażenia oraz usług, służących realizacji działań, świadczenia pomocy w formie zdalnej, elektronicznej, korespondencyjnej, itp.
4)organizacje szkoleń w zakresie przygotowania i zastosowania form zdalnych działania, porozumiewania się, przekazywania informacji, konsultacji, pracy, itp. (m.in. instalacje elektroniczne, obsługa sprzętu, komunikacja na odległość, itp.)
5)zakup i zastosowanie środków sanitarnych, higienicznych, ochronnych, dezynfekcyjnych, itp.
8.Realizacja celów i działań, opisanych w §3 ust.1 pkt. 1-3, następuje poprzez podejmowanie działań związanych z uwzględnianiem wyników badań, analiz, obserwacji, opinii, itp. - dotyczących szkodliwych następstw dłuższego przebywania w domu, braku kontaktu z rówieśnikami, pedagogami (z racji m.in. ograniczeniami wprowadzonymi w okresie pandemii, m.in. zawieszenia zajęć w szkołach, świetlicach, ośrodkach wsparcia dziennego, obiektach sportowych, siłowniach itp.), w szczególności:
1)rozpoznania zachowań, wskazujących na wystąpienie problemu,
2)zwiększenia kontaktów (rozmów, spotkań, itp.) z rodzicami, nauczycielami,
3)realizacji działań naprawczych, w zależności od sytuacji i potrzeb: m.in. aktywizujących, integracyjnych, pomocowych, porad, terapii, itp.,
4)zapewnienia niezbędnych szkoleń, kontaktów ze specjalistami,
5)realizacji innych działań (metod, form, narzędzi) wymienionych w programie.
9. Realizacja celów i działań, opisanych w § 3 ust. 1-3 następuje poprzez przeciwdziałanie zjawiskom degradacji społecznej i skuteczne diagnozowanie problemów społecznych w gminie, z wykorzystaniem następujacych metod:
1)tworzenie zespołów do diagnozowania problemów,
2)opracowywanie narzędzi badawczych,
3)szkolenia, spotkania, konsultacje, współpraca instytucjonalna,
4)tworzenie raportów, analiz, programów, itp.
Rozdział III. Adresaci programu
§5
1. Adresatami programu są mieszkańcy Gminy Świętajno, w szczególności:
- osoby uzależnione oraz współuzależnione,
- rodziny osób uzależnionych,
- przedstawiciele instytucji i służb, pracujący z osobami i rodzinami dotkniętymi problemem uzależnienia.
2.W programie zakłada się wykonywanie w razie potrzeby działań związanych z redukcją szkód, rehabilitacją i reintegracją społeczną, w zakresie w szczególności:
1)realizacji programów redukcji szkód zdrowotnych i społecznych wśród osób używających szkodliwie i uzależnionych od środków odurzających, substancji psychotropowych i NSP,
2)pomocy w zakresie dostępu do lecznictwa ambulatoryjnego, do mieszkań readaptacyjnych dla osób w trakcie leczenia lub po jego zakończeniu,
3)wspierania programów reintegracji społecznej i zawodowej osób uzależnionych, wskazanych w pkt.1),
4)zwiększania dostępności ofert działań zmierzających do aktywizacji zawodowej i społecznej osób uzależnionych.
Rozdział IV. Realizatorzy programu
§6
1. Realizatorami programu są:
1)Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Świętajnie,
2)Ośrodek Wsparcia Dziennego w Świętajnie,
3)Zespół Interdyscyplinarny ds. Przemocy w Rodzinie w Świętajnie,
4)gminne placówki oświatowe,
5)Urząd Gminy Świętajno,
6)Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Świętajnie,
7)gminne instytucje kultury.
2.Realizacja zadań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów uzależnień odbywa się we współpracy z podmiotami spoza gminy, w szczególności z Komendą Powiatową Policji w Szczytnie, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie w Szczytnie, placówkami służby zdrowia, placówkami terapii, leczenia jak również z organizacjami pozarządowymi, radami sołeckimi, radami rodziców, grupami Odnowy Wsi i in.
3.Program realizowany jest przez cały rok kalendarzowy, zaś wszystkie wskazane w nim zadania i przedsięwzięcia wykonywane są w ramach i granicach środków finansowych, określonych
w budżecie gminy, pochodzących z dochodów, określonych w ustawie.
w budżecie gminy, pochodzących z dochodów, określonych w ustawie.
4. Szczegółowy podział środków przeznaczonych do realizacji programu jest corocznie ustalany w planie dochodów i wydatków budżetu gminy.
5. Dla potwierdzenia dobrych praktyk i skuteczności programów profilaktycznych, wskazanych w programie dopuszcza się rekomendacje (wyniki analiz, diagnoz, opinie, itp.) organizacji
i jednostek realizujących działania w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom, w szczególności:
i jednostek realizujących działania w zakresie przeciwdziałania uzależnieniom, w szczególności:
1) rekomendacje i opinie naukowe,
2) rekomendacje i opinie uprawnionych instytucji, podmiotów, organizacji,
3) rekomendacje i opinie rodziców, wychowawców, pedagogów.
6. Realizacja programu może odbywać się w szczególnych warunkach, związanych z zagrożeniem zdrowia ogółu społeczeństwa i wydaniem określonych rekomendacji, wytycznych, zaleceń
i ograniczeń, w szczególności opisanych w §2 ust.7, wraz z obowiązkiem ich stosowania, ustalonym w przepisach odrębnych.
i ograniczeń, w szczególności opisanych w §2 ust.7, wraz z obowiązkiem ich stosowania, ustalonym w przepisach odrębnych.
Rozdział V. Przewidywane efekty realizacji programu.
§ 7
Zakłada się, iż działania wykonywane w programie przyniosą postęp w obszarach realizacji celów, wymienionych w §3 programu. W szczególności przewiduje się osiągnięcie następujących wskaźników:
1.Wzrost świadomości i wiedzy w społeczności lokalnej w zakresie tematyki opisanej w programie.
2.Ograniczenia używania substancji i stosowania zachowań, zagrażających uzależnieniem i problemami zdrowotnymi.
3.Zwiększenie pewności, wiedzy, poczucia własnej wartości, odpowiedzialności i wpływu na życie własne i rodzinne.
4.Zmiany w stylu życia; zwiększenie aktywności ruchowej, rekreacyjnej, sportowej, intelektualnej.
5.Ograniczenia w zakresie eksperymentowania, lekceważenia i zabawy ze środkami zagrażającymi zdrowiu, uzależnieniami, chorobami, itp., ograniczenia zachowań ryzykownych.
6.Wzmocnienie relacji rodzinnych, pogłębianie czynników zacieśniających obustronne relacje rodziców z dziećmi.
7.Wzrost atrakcyjności postaw prospołecznych, zaangażowania w działalność na rzecz lokalnej wspólnoty i środowiska.
Postanowienia końcowe.
§8
1.Zakłada się monitoring i ewaluację programu w trakcie bieżącej pracy na poziomie realizatorów programu, z podsumowaniem w okresie pracy nad przygotowaniem nowego programu, z zastrzeżeniem ust.2.
2.Z realizacji programu wykonywane są raport i sprawozdanie na zasadach określonych w ustawie.
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Deptuła
Uzasadnienie:
1.Uchwałę przyjmuje się po uwzględnieniu uwag, opinii jednostek organizacyjnych (GOPS, placówki oświatowe, instytucje kultury) Gminy Świętajno.
2.Uchwałę przyjmuje się po uwzględnieniu diagnoz w zakresie czynników chroniących oraz czynników ryzyka z gminnych placówek oświatowych.
3.W przygotowaniu uchwały wzięto pod uwagę materiały i opinie, sporządzone w oparciu o informacje z lat ubiegłych, dotyczących skali problemów uzależnień w Gminie Świętajno, podobnie jak przy podejmowaniu uchwały dotyczącej Programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.