Rejestr zmian
Szczegóły informacji
XXXI/269/2021
Niniejszy dokument jest wersją archiwalną.
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XXXI
Kadencja: 2018-2024
Data podjęcia/podpisania: 2021-12-16
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia
Tytuł aktu:
zmieniająca uchwałę Nr XXX/246/2021 Rady Gminy Świętajno z dnia 23 listopada 2021 r. w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właścicieli nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi
Na podstawie:
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15, art. 40 ust. 1, art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2021 r. poz. 1372 ze zm.) oraz art. 6r ust. 3, 3a, 3b, 3c, 3d w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2021 r. poz. 888 ze zm.) po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Rada Gminy Świętajno uchwala, co następuje:
Treść:
§ 1. § ust. 2 otrzymuje brzmienie:
W Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych odbierane będą:
1) papier - kartony, pudła kartonowe, gazety, książki, opakowania z papieru (z wyjątkiem worków po cemencie i zaprawach),
2) szkło,
3) tworzywa sztuczne,
4) metale,
5) odpady stanowiące części roślin pochodzące z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy,
6) odpady biokuchenne,
7) opakowania wielomateriałowe,
8) chemikalia,
9) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,
10) zużyte baterie i akumulatory,
11) przeterminowane leki,
12) tekstylia i odzież,
13) odpady niebezpieczne,
14) zużyte opony,
15) odpady budowlane i rozbiórkowe (pochodzące z przebudowy, demontażu lub remontów budynków mieszkalnych wykonywanych we własnym zakresie, niewymagających pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót ze Starostwa Powiatowego - jak gruz ceglany, betonowy, materiały ceramiczne, drewno, usunięte fragmenty tynku z wyłączeniem odpadów zawierających substancje niebezpieczne (asfalt, smoła, eternit, azbest, inne).
§ 3 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
Do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, jeżeli zajdzie taka konieczność, będzie można również dostarczyć:
1) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
2) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
3) popiół paleniskowy.
§ 2.Dodaje się §3a w następującym brzmieniu:
Ogranicza się ilość odpadów odbieranych lub przyjmowanych przez Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi:
1) odpady stanowiące części roślin pochodzące z pielęgnacji terenów zielonych, ogrodów, parków i cmentarzy w łącznej ilości 20 worków 120 l/rok od właściciela nieruchomości,
2) zużyte opony do 4 sztuk/rok od właściciela nieruchomości,
3)odpady budowlane i rozbiórkowe (pochodzące z przebudowy, demontażu lub remontów budynków mieszkalnych wykonywanych we własnym zakresie, niewymagających pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia zamiaru prowadzenia robót ze Starostwa Powiatowego - jak gruz ceglany, betonowy, materiały ceramiczne, drewno, usunięte fragmenty tynku z wyłączeniem odpadów zawierających substancje niebezpieczne (asfalt, smoła, eternit, azbest, inne),
w następujących ilościach:
w następujących ilościach:
- gruz (czysty, niezanieczyszczony innymi odpadami) do 1m³ od właściciela nieruchomości/rok,
- pozostałe zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażów do 3m³ od właściciela nieruchomości/rok,
4)meble i inne odpady wielkogabarytowe do 5m³ od właściciela nieruchomości/rok.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świętajno.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Deptuła
UZASADNIENIE
Nowelizacja ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dokonana ustawą z dnia 11 sierpnia 2021 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zobowiązuje radę gminy do określenia w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów. Uchwała określa usługi, które będą świadczone w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od właścicieli nieruchomości zgodnie z ustaloną częstotliwością, a także sposób świadczenia usług przez punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Ustawa wprowadza zapis dotyczący konieczności opiniowania projektu podejmowanej uchwały przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w zakresie częstotliwości odbierania odpadów komunalnych. Zgodnie z powyższym uchwała została pozytywnie zaopiniowana przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. Zgodnie z art. 6r ust. 3d ustawy określono tryb i sposób zgłaszania przez właścicieli nieruchomości przypadków niewłaściwego świadczenia usług przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości lub prowadzącego punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych.