ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLAkt prawny: NR XLVIII/428/2023Drukuj informacjęAkt prawny: NR XLVIII/428/2023

Szczegóły informacji

NR XLVIII/428/2023

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XLVIII

Kadencja: 2018-2024

Data podjęcia/podpisania: 2023-10-23

Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. po uprzednim ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego

Tytuł aktu:

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno

Na podstawie:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  (Dz. U z 2023 r. poz. 40, 572, 1463 i 1688) oraz art. 4 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2023 r. poz. 1469 i 1852), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego uchwala się, co następuje:
 

Treść:

Rozdział 1
Przepisy ogólne
 
§ 1.
1. Uchwala się Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno, który określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno, dotyczące:
1) Wymagań obejmujących:
a) selektywne zbieranie i odbieranie odpadów komunalnych obejmujących co najmniej papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady,
b) selektywne zbieranie odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w lit. a, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi,
w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych oraz odpadów tekstyliów i odzieży, a także odpadów ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów i popiołów z palenisk domowych,
c) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
d) mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi;
2) Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach  przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunków rozmieszczenia tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach;
b) liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków;
3) Utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów;
4) Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego;
5) Innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami;
6) Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku;
7) Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach;
8) Wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
 
§ 2.
1. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi:
1) w ustawie z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 i 1852);
2) w ustawie z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1587 i 1597);
3) w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym (Dz. U. z 2022 r. poz. 1622);
4) w ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2021 r. poz. 36);
5) w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt (Dz. U. z 2023 r. poz. 1580);
6) w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno”;
2) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami - należy przez to rozumieć dokument przyjęty przez Sejmik Województwa Warmińsko Mazurskiego;
3) Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) - należy przez to rozumieć zlokalizowany na terenie gminy, specjalnie w tym celu przygotowany i wyposażony obiekt, czynny
w określonych godzinach, w których mieszkańcy mogą przekazać podmiotowi uprawnionemu wyselekcjonowane odpady wskazane w Regulaminie;
4) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Świętajno, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez gminę;
5) urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Świętajno.
 
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 3.
1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów obejmujących następujące frakcje:
1) szkło;
2) papier;
3) tworzywa sztuczne;
4) odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
5) metale;
6) bioodpady;
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
8) meble i inne odpady wielkogabarytowe;
9) zużyte opony;
10) odpady tekstyliów i odzieży;
11) odpady niebezpieczne;
12) przeterminowane leki i chemikalia;
13) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałe w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;
14) zużyte baterie i akumulatory;
15) odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych;
16) popiół paleniskowy.
2. Obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego.
3. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi.
4. Naprawy pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości poza warsztatami samochodowymi  są dopuszczalne pod warunkiem, że powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami.
5. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) zapewnia przyjmowanie wszystkich frakcji odpadów wymienionych w ust. 1.
 
§ 4.
1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i pozbywania się odpadów:
1) Worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów zapewnia gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
2) Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić je w odpowiednim miejscu gromadzenia odpadów komunalnych;
3) Należy prowadzić selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym,
że w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej dopuszcza się korzystanie z przydomowych kompostowników. Kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne
w kompostownikach przydomowych prowadzone może być w kompostownikach zakupionych lub wykonanych samodzielnie zapewniających wentylację (z otworami – stwarzające optymalne warunki rozkładu) i zabezpieczenie przed wywiewaniem;
4) Na obszarach zabudowy wielorodzinnej, składającej się z nie mniej niż pięciu lokali mieszkalnych dopuszcza się wspólny pojemnik na odpady ulegające biodegradacji;
5) Właściciele nieruchomości, którzy nie korzystają z przydomowych kompostowników mają obowiązek dostarczyć odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów, do stacjonarnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, lub wystawić je przed teren nieruchomości w dniu wywozu zgodnie z haromonogramem selektywnej zbiórki odpadów;
6) Gałęzie drzew i krzewów należy dostarczyć wyłącznie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych;
7) Odpady zebrane selektywnie odbierane będą z miejsca, do którego można dojechać pojazdem specjalistycznym; właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić odpady przed teren nieruchomości, chyba że worki do selektywnej zbiórki usytuowane są w wydzielonym na terenie nieruchomości miejscu, do którego podmiot świadczący usługi w zakresie odbierania odpadów ma bezpośredni dostęp, nie wymagający wejścia na teren prywatny;
8) Właściciele nieruchomości mają obowiązek przygotować odpady do odbioru, w taki sposób, aby odpady były zabezpieczone przed zwierzętami;
9) Na obszarach zabudowy wielorodzinnej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez podmiot świadczący usługi w zakresie odbierania odpadów z miejsc gromadzenia odpadów;
10) Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych odpadów: przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł
i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych, zużytych opon, odpadów tekstyliów i odzieży oraz odpadów niebezpiecznych obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy;
11) Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać
je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w punktach aptecznych oraz zakładach opieki zdrowotnej na terenie Gminy Świętajno;
12)  Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych, baterie należy przekazać do specjalistycznych pojemników znajdujących się w budynkach użyteczności publicznej,
lub do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, akumulatory należy przekazać do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
13) Zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe wystawiane będą, tak jak pozostałe odpady selektywnie zbierane, bez konieczności umieszczania ich w workach, w terminach przewidzianych osobnym harmonogramem. Ponadto można je dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
14) Odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych należy dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
15) Odpady tekstyliów i odzieży należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych do bezbarwnych worków i wystawić je w terminach przewidzianych harmonogramem lub dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
16) Chemikalia, odpady niebezpieczne, zużyte opony można dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych;
17) Popiół paleniskowy (np. z drewna, peletu, węgla, koksu, miału itp.), niezawierający substancji niebezpiecznych można zagospodarować we własnym zakresie albo przekazać do selektywnego odbioru. Niedopuszczalne jest wrzucanie popiołu do zmieszanych odpadów komunalnych. Dopuszcza się zbieranie popiołu w metalowych lub w plastikowych pojemnikach lub w specjalnych workach, które zapewniają sobie właściciele nieruchomości.
 
Rozdział 3
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i worków oraz ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
§ 5.
1. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników i worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach przeznaczonych do użytku publicznego oraz na drogach publicznych;
2. Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie Gminy Świętajno służą:
1) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l,
2) pojemniki na odpady o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l,
3) worki o pojemności 60 l, 120 l.
3. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach lub workach o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące formy:
1) dla budynków mieszkalnych i nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość z tym, że dla nieruchomości, do których dojazd pojazdem specjalistycznym jest utrudniony lub niemożliwy, dopuszcza się stosowanie worków w ilości co najmniej jednego worka 120 l lub dwóch worków 60 l; odpady segregowane należy gromadzić w workach o pojemności co najmniej 60 l, dla zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się stosowanie  zbiorczych pojemników na odpady komunalne o pojemności do 1100 l;
2) właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz odpady komunalne
są wytwarzane zobowiązani są dostosować pojemność pojemników uwzględniając następujące normatywy dostosowane do cyklu odbioru:
a) dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 2 l na każdego pracownika oraz 0,5 l na każdego interesanta,
b) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każde dziecko i pracownika,
c) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,
d) dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m² powierzchni całkowitej, co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy lokal,
e) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt,
f) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l,
g) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej 1 pojemnik 120 l,
h) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l,
i) dla hoteli, pensjonatów, domów opieki - 20 l na jedno łóżko,
j) przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości obowiązkowe jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem - co najmniej jednego kosza ulicznego,
k) dla pól namiotowych, kempingów oraz innych terenów wykorzystywanych na podobne cele - 20 l na osobę, jednak co najmniej jeden pojemnik lub worek 120 l.
 
§ 6.
Określa się rodzaje pojemników przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów:
1) Szkło należy zbierać do pojemnika  koloru zielonego oznaczonego napisem „Szkło”.
2) Papier należy zbierać do pojemnika koloru niebieskiego oznaczonego napisem „Papier”.
3) Tworzywa sztuczne, metale oraz odpady opakowaniowe wielomateriałowe należy zbierać do pojemnika koloru żółtego oznaczonego napisem „Metale i tworzywa sztuczne”.
4) odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do pojemnika koloru brązowego oznaczonego napisem „Bio”, jeżeli właściciel nie korzysta z przydomowego kompostownika.
 
 
 
 
§ 7.
1. Dopuszcza się stosowanie worków do selektywnego gromadzenia odpadów wskazanych w §3 ust. 1 z tym, że worki muszą odpowiadać kolorystyce pojemników.
2. W przypadku zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się stosowanie zbiorczych pojemników na każdą oddzielnie wyselekcjonowaną frakcję odpadów o pojemności do 1100 l. Każdy pojemnik powinien posiadać widoczny napis odpowiadający swojemu przeznaczeniu.
 
§ 8.
1. Na przystankach autobusowych powinny być rozstawione kosze uliczne, należy je lokalizować w sąsiedztwie przystanku. Na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, na drogach publicznych posiadających urządzone chodniki kosze uliczne powinny być rozstawione  w odległości nie większej niż co 200 m.
 
§ 9. 
Ustala się standardy utrzymania pojemników do gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez podmiot świadczący usługi w zakresie odbierania odpadów:
1) Pojemniki nie powinny być uszkodzone.
 
§ 10.
Na terenie nieruchomości pojemniki lub worki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla podmiotu świadczącego usługi w zakresie odbierania odpadów bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je do drogi przed ogrodzenie w miejsce umożliwiające dojazd samochodem specjalistycznym w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem.
 
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
 
§ 11.
Ustala się następujące zasady pozbywania się nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) Nieczystości ciekłe gromadzone przejściowo w zbiornikach bezodpływowych powinny być usuwane z częstotliwością niedopuszczającą do ich przepełnienia bądź wylewania się ich zawartości na powierzchnie terenu oraz przenikania do gruntu lub wód, przy czym ich wywóz powinien się odbywać nie rzadziej niż raz na 4 miesiące.
2) Nieczystości ciekłe gromadzone przejściowo w osadnikach w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków powinny być usuwane z częstotliwością nie rzadziej niż raz na 24 miesiące.
3) Nieczystości ciekłe powinny być przekazywane wyłącznie przedsiębiorcy posiadającemu zezwolenie na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie Gminy Świętajno.
 
§ 12.
Ustala się następującą częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1. Częstotliwość odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów z nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe: nie rzadziej niż raz  w miesiącach: styczeń, luty, marzec, wrzesień, październik, listopad, grudzień, oraz nie rzadziej niż dwa razy  w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień.
2. Częstotliwość odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów z zabudowy wielorodzinnej: nie rzadziej niż raz na tydzień w okresie od kwietnia do października oraz nie rzadziej niż raz na trzy tygodnie w okresie od listopada do marca.
3. Częstotliwość odbioru niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych oraz bioodpadów z nieruchomości na których zamieszkują mieszkańcy i z nieruchomości na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne:
1) Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne oraz bioodpady stanowiące odpady komunalne odbierane będą z częstotliwością nie rzadziej niż raz w miesiącu: styczeń, luty, marzec, wrzesień, październik, listopad, grudzień, oraz nie rzadziej niż dwa razy w miesiącu: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień.
4. Odpady zebrane selektywnie: szkło, papier, tworzywa sztuczne, metale, odpady opakowaniowe  wielomateriałowe odbierane będą nie rzadziej niż raz w miesiącu.
5. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, popiół paleniskowy odbierane będą minimum dwa razy do roku lub na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
6. Odpady takie jak: chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe z gospodarstw domowych, zużyte opony, odpady tekstyliów i odzieży oraz gałęzie drzew i krzewów odbierane będą na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
7. Przeterminowane leki z pojemników ustawionych w punktach aptecznych i w zakładach opieki zdrowotnej odbierane będą niezwłocznie po ich napełnieniu.
8. Opróżnianie koszy ulicznych z częstotliwością nie rzadziej niż raz  w miesiącach: styczeń, luty, marzec, wrzesień, październik, listopad, grudzień, oraz nie rzadziej niż dwa razy w miesiącach: kwiecień, maj, czerwiec, lipiec, sierpień.
 
§ 13.
Właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokoi, agroturystyka) zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.
 
Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
 
§ 14.
Działania na rzecz zapobiegania powstawaniu odpadów powinny dążyć do:
1) wyeliminowanie praktyk nielegalnego postępowania z odpadami,
2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów,
3) prowadzenie edukacji w zakresie właściwego postępowania z odpadami, w tym propagowania selektywnej zbiórki odpadów,
4) wzrostu świadomości inwestorów oraz podmiotów wytwarzających odpady budowlane i rozbiórkowe w zakresie prawidłowego z nimi postępowania,
5) wspierania i tworzenia punktów ponownego użycia umożliwiających wymianę rzeczy używanych (m.in. przy PSZOK), punkty takie powinny dawać możliwość pozostawienia sprawnych, a już niepotrzebnych, i pobrania innych użytecznych przedmiotów,  
6)  zagospodarowania odpadów zielonych i innych bioodpadów przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie (np. w kompostownikach przydomowych),
7) nie przekraczać poziomu składowania w wysokości: 1) 30% wagowo – za każdy rok w latach 2025-2029, 2) 20% wagowo – za każdy rok w latach 2030-2034, 3) 10% wagowo – w 2035 r. i za każdy kolejny rok w latach następnych,
8)  osiągania poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych,
z wyłączeniem inne niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, w wysokości co najmniej: 1) 20% wagowo  - za rok 2021, 2) 25% wagowo – za rok 2022, 3) 35% wagowo – za rok 2023, 4) 45% wagowo – za rok 2024, 5) 55% wagowo – za rok 2025, 6) 56% wagowo – za rok 2026, 7) 57% wagowo – za rok 2027, 8) 58% wagowo – za rok 2028, 9) 59% wagowo – za rok 2029, 10) 60% wagowo – za rok 2030, 11) 61% wagowo – za rok 2031, 12) 62% wagowo – za rok 2032, 13) 63% wagowo – za rok 2033, 14) 64% wagowo – za rok 2034, 15) 65% wagowo – za rok 2035  i za każdy kolejny rok.
 
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
 
§ 15.
1. Osoby utrzymujące zwierzęta są zobowiązane do zabezpieczenia zwierząt przed samowolnym wydostaniem się z lokalu mieszkalnego lub użytkowego, w którym jest trzymane.
2. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe zobowiązani są do zapewnienia opieki nad nimi w sposób wykluczający zagrożenie bezpieczeństwa dla zdrowia i życia.
 
§ 16.
1. Osoba utrzymująca zwierzęta domowe jest zobowiązana do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w miejscu publicznym, przy czym zanieczyszczenia winny być wrzucane do pojemników na odpady zmieszane.
2. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy oznakowanych psów przewodników i psów asystujących osoby niepełnosprawne.
 
Rozdział 7
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
 
§ 17.
1. Na terenie Gminy Świętajno zabrania się utrzymywania i chowu zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach jako teren zabudowy wielorodzinnej. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości.
2. Na pozostałych obszarach Gminy Świętajno na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej utrzymywanie i chów zwierząt gospodarskich może być prowadzone. Prowadzący hodowlę zwierząt gospodarskich jest zobowiązany zapewnić gromadzenie i usuwanie powstających w związku z hodowlą odpadów i nieczystości.
 
 
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
 
§ 18.
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej,
2) na których usytuowane są budynki i budowle służące do chowu i utrzymania zwierząt gospodarskich,
3) zakładów opieki zdrowotnej i społecznej, placówek kulturowych i oświatowych oraz obiektów zbiorowego żywienia,
4) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno – spożywczych albo gospodarki odpadami,
5) w uzasadnionych przypadkach, w miarę potrzeby, również na innych terenach i terenach ogólnodostępnych niż wymienione w pkt. 1-4
2.  Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminie od 15 kwietnia do 15 maja.
 
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
 
§ 19.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świętajno.
 
§ 20.
Traci moc uchwała Nr XXII/165/2020 Rady Gminy Świętajno z dnia 12 listopada 2020 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno (Dziennik Urzędowy Województwa Warmińsko-Mazurskiego z 2020 r. poz. 5230 i 5232 oraz z 2023 r. poz. 486).
 
§ 21.
Uchwała wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024 r. po uprzednim ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.   
 
 
Wiceprzewodniczący Rady Gminy
                                                                                                       Andrzej Jerzy Bruździak
 
 
UZASADNIENIE
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku  w gminach (Dz. U. z 2023 r. poz. 1469 i 1582) Rada gminy, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku  na terenie gminy. Regulamin jest aktem prawa miejscowego.
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno,
dotyczące:
1) Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) selektywne zbieranie i odbieranie odpadów komunalnych obejmujących co najmniej papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady,
b) selektywne zbieranie odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w litera a, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi,
w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych oraz tekstyliów i odzieży, a także odpadów ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów i popiołów z palenisk domowych,
c) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
d) mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
2) Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach  przeznaczonych do użytku publicznego, warunków rozmieszczenia tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków.
3) Utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
4) Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
5) Innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.
6) Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
7) Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej,
w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.
8) Wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.
 
 

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Świętajno
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-10-23
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Aneta Pasymowska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-10-26 08:19:27
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Administrator Systemu
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-10-26 08:24:51
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Administrator Systemu
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-10-26 08:24:51
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
199 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony