ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLAkt prawny: XXII/165/2020Drukuj informacjęAkt prawny: XXII/165/2020

Szczegóły informacji

XXII/165/2020

Rodzaj: Uchwała

Status: Obowiązujący

Sesja: XXII

Kadencja: 2018-2024

Data wejścia w życie: Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko Mazurskiego i wchodzi w życie z dniem podjęcia i obowiązuje w roku 2020.

Data podjęcia/podpisania: 2020-11-12

Tytuł aktu:

w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno

Na podstawie:

          Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2020 r. poz. 713) oraz art. 4 ust. 1, 2 i 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U z 2020 r. poz. 1439), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, Rada Gminy Świętajno uchwala Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno

Treść:

Rozdział 1
Przepisy ogólne
 
§ 1.
1. Określa się szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno, dotyczące:
1) Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) selektywne zbieranie i odbieranie odpadów komunalnych obejmujących co najmniej papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady,
b) selektywne zbieranie odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w litera a, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz tekstyliów i odzieży, a także odpadów ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów i popiołów z palenisk domowych,
c) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
d) mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
2) Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach  przeznaczonych do użytku publicznego, warunków rozmieszczenia tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków.
3) Utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
4) Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
5) Innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.
6) Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
7) Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.
8) Wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
 
§ 2.
1. Treść Regulaminu pozostaje w ścisłym związku z pojęciami i definicjami zawartymi:
1) w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 13 września 1996 r.,
2) w ustawie o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r.,
3) w ustawie o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym z dnia 29 lipca 2005 r.,
4) w ustawie o organizacji hodowli i rozrodzie zwierząt gospodarskich z dnia 29 czerwca     2007 r.,
5) w ustawie o ochronie zwierząt z dnia 21 sierpnia 1997 r.,
w rozporządzeniach:
6) Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
2. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1) Regulaminie - należy przez to rozumieć niniejszy „Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno”,
2) Wojewódzkim Planie Gospodarki Odpadami - należy przez to rozumieć dokument przyjęty przez Sejmik Województwa Warmińsko Mazurskiego,
3) Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) - należy przez to rozumieć zlokalizowany na terenie gminy, specjalnie w tym celu przygotowany i wyposażony obiekt, czynny w określonych godzinach, w których mieszkańcy mogą przekazać podmiotowi uprawnionemu wyselekcjonowane odpady wskazane w Regulaminie,
4) harmonogramie - należy przez to rozumieć harmonogram odbioru odpadów komunalnych na terenie Gminy Świętajno, uwzględniający zapisy Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno dotyczące minimalnej częstotliwości odbioru odpadów zależnej od rodzaju odpadów, miejsca ich wytwarzania oraz wytwórcy, dostarczany przez gminę,
5) urzędzie - należy przez to rozumieć Urząd Gminy Świętajno.
 
Rozdział 2
Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości
 
§ 3.
1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie nieruchomości poprzez prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów obejmujących następujące frakcje:
1) szkło,
2) papier,
3) tworzywa sztuczne,
4) opakowania wielomateriałowe,
5) metal,
6) odpady ulegające biodegradacji,
7) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
8) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
9) zużyte opony,
10) tekstylia i odzież,
11) odpady niebezpieczne,
12) powstające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia,
13) odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek,
14) zużyte baterie i akumulatory
15) odpady budowlane i rozbiórkowe, będące odpadami komunalnymi,
16) popiół paleniskowy.
2. Obowiązkiem właścicieli nieruchomości jest uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego.
3. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami może odbywać się wyłącznie pod warunkiem, że powstające ścieki odprowadzane są do kanalizacji sanitarnej lub gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami, w szczególności ścieki takie nie mogą być odprowadzane bezpośrednio do zbiorników wodnych lub do ziemi.
4. Naprawy poza warsztatami samochodowymi na terenie nieruchomości są dopuszczalne pod warunkiem, że powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z przepisami.
5. Punkt Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych (PSZOK) zapewnia przyjmowanie wszystkich frakcji odpadów wymienionych w ust. 1.
 
§ 4.
1. Ustala się następujące zasady w zakresie prowadzenia selektywnego zbierania i odbierania odpadów:
1) Worki do prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów dostarczy właścicielom nieruchomości przedsiębiorca.
2) Właściciel nieruchomości ma obowiązek umieścić je w odpowiednim miejscu gromadzenia odpadów komunalnych.
3) Należy prowadzić selektywną zbiórkę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów we wszystkich rodzajach zabudowy, z tym, że w zabudowie jednorodzinnej, zagrodowej i rekreacji indywidualnej dopuszcza się korzystanie z przydomowych kompostowników. Kompostowanie bioodpadów stanowiących odpady komunalne w kompostownikach przydomowych prowadzone może być w kompostownikach zakupionych lub wykonanych samodzielnie zapewniających wentylację (z otworami – stwarzające optymalne warunki rozkładu) i zabezpieczenie przed wywiewaniem, nie stwarzającym uciążliwości dla otoczenia.
4) Na obszarach zabudowy wielorodzinnej, składającej się z nie mniej niż pięciu lokali mieszkalnych dopuszcza się wspólny pojemnik na odpady ulegające biodegradacji.
5) Właściciele nieruchomości, którzy nie korzystają z przydomowych kompostowników mają obowiązek dostarczyć odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów, do stacjonarnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych, lub wystawić je przed teren nieruchomości w dniu wywozu zgodnie z haromonogramem selektywnej zbiórki odpadów.
6) Gałęzie drzew i krzewów należy dostarczyć wyłącznie do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych.
7) Odpady zebrane selektywnie odbierane będą z miejsca, do którego można dojechać pojazdem specjalistycznym; właściciel ma obowiązek w terminie określonym harmonogramem wystawić odpady przed teren nieruchomości, chyba że worki do selektywnej zbiórki usytuowane są w wydzielonym na terenie nieruchomości miejscu, do którego przedsiębiorca ma bezpośredni dostęp, nie wymagający wejścia na teren prywatny.
8) Właściciele nieruchomości mają obowiązek przygotować odpady do odbioru, w taki sposób, aby odpady były zabezpieczone przed zwierzętami.
9) Na obszarach zabudowy wielorodzinnej odpady zebrane selektywnie odbierane są przez przedsiębiorcę z miejsc gromadzenia odpadów, do których można dojechać specjalistycznym pojazdem.
10) Prowadzenie selektywnego zbierania powstających w gospodarstwach domowych odpadów: przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, odpadów budowlanych i rozbiórkowych, zużytych opon, tekstyliów i odzieży oraz odpadów niebezpiecznych obowiązkowe jest we wszystkich rodzajach zabudowy.
11) Przeterminowane leki należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i przekazać je do specjalistycznych pojemników znajdujących się w punktach aptecznych oraz zakładach opieki zdrowotnej na terenie Gminy Świętajno, z którym uzgodniono lokalizację pojemników.
12)  Zużyte baterie i akumulatory należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych i baterie przekazać do specjalistycznych pojemników znajdujących się w budynkach użyteczności publicznej, z którymi uzgodniono lokalizację pojemników, a baterie i akumulatory także do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
13)  Kompletny zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe wystawiane będą, tak jak pozostałe odpady selektywnie zbierane, bez konieczności umieszczania ich w workach, w terminach przewidzianych osobnym harmonogramem. Ponadto można je dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
14) Odpady budowlane i rozbiórkowe (pochodzące z przebudowy, demontażu lub remontów budynków mieszkalnych wykonywanych we własnym zakresie niewymagających pozwolenia na budowę, ani zgłaszania zamiaru prowadzenia robót ze Starostwa Powiatowego - np. gruz ceglany, betonowy, materiały ceramiczne, drewno, usunięte fragmenty tynku z wyłączeniem odpadów zawierających substancje niebezpieczne (np. papa, asfalt, smoła, eternit, azbest) należy dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
15) Odzież i tekstylia należy wydzielić ze strumienia odpadów komunalnych do bezbarwnych worków i wystawić je w terminach przewidzianych harmonogramem lub dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
16) Chemikalia, odpady niebezpieczne, zużyte opony i pozostałe tekstylia i odzież można dostarczyć do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
17) Popiół paleniskowy (np. z drewna, peletu, wierzby, węgla, koksu, miału itp.), niezawierający substancji niebezpiecznych można zagospodarować we własnym zakresie albo przekazać do selektywnego odbioru. Niedopuszczalne jest wrzucanie popiołu do zmieszanych odpadów komunalnych. Dopuszcza się zbieranie popiołu w metalowych lub w plastikowych pojemnikach lub w specjalnych workach, które zapewniają sobie mieszkańcy.
 
Rozdział 3
Rodzaje i minimalna pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczania tych pojemników i ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym
 
§ 5.
1. Określa się rodzaje i minimalną pojemność pojemników przeznaczonych do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych na terenie nieruchomości:
1) Do gromadzenia odpadów komunalnych na terenie Gminy Świętajno służą:
a) kosze uliczne o pojemności od 35 l do 70 l,
b) pojemniki na odpady o pojemności 120 l, 240 l, 1100 l,
c) worki o pojemności 60 l, 120 l.
2. Odpady komunalne należy gromadzić w pojemnikach o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące formy:
1) dla budynków mieszkalnych i nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe - co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdą nieruchomość z tym, że dla nieruchomości, do których dojazd pojazdem specjalistycznym - śmieciarką jest utrudniony lub niemożliwy, dopuszcza się stosowanie worków w ilości co najmniej jednego worka 120 l lub dwóch worków 60 l; odpady segregowane należy gromadzić w workach o pojemności co najmniej 60 l dostarczonych przez przedsiębiorcę, dla zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się stosowanie  zbiorczych pojemników na odpady komunalne o pojemności do 1100 l,
2) właściciele nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, lecz odpady komunalne są wytwarzane, a więc przebywający na polach namiotowych, kempingach oraz na innych terenach przeznaczonych na podobne cele, prowadzący działalność gospodarczą, kierujący instytucjami oświaty, zdrowia, zarządzający ogródkami działkowymi - zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do swych indywidualnych potrzeb uwzględniając następujące normatywy dostosowane do dwutygodniowego cyklu odbioru:
a) dla budynków użyteczności publicznej, poza wymienionymi niżej - 2 l na każdego pracownika oraz 0,5 l na każdego interesanta,
b) dla szkół wszelkiego typu - 3 l na każde dziecko i pracownika,
c) dla żłobków i przedszkoli - 3 l na każde dziecko i pracownika,
d) dla lokali handlowych - 50 l na każde 10 m² powierzchni całkowitej, co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy lokal,
e) dla punktów handlowych poza lokalem - 50 l na każdego zatrudnionego, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l na każdy punkt,
f) dla lokali gastronomicznych - 20 l na jedno miejsce konsumpcyjne, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l,
g) dla ulicznych punktów szybkiej konsumpcji - co najmniej 1 pojemnik 120 l,
h) dla zakładów rzemieślniczych, usługowych i produkcyjnych w odniesieniu do pomieszczeń biurowych i socjalnych - pojemnik 120 l na każdych 10 pracowników, jednak co najmniej jeden pojemnik 120 l,
i) dla hoteli, pensjonatów, domów opieki - 20 l na jedno łóżko,
j) przypadku lokali handlowych i gastronomicznych, dla zapewnienia czystości obowiązkowe jest również ustawienie na zewnątrz, poza lokalem - co najmniej jednego kosza ulicznego,
k) dla pól namiotowych, kempingów oraz innych terenów wykorzystywanych na podobne cele - 20 l na osobę, jednak co najmniej jeden pojemnik lub worek 120 l.
 
§ 6.
Określa się rodzaje i pojemność pojemników przeznaczonych do selektywnego zbierania odpadów przez właścicieli nieruchomości i dysponujących lokalami:
1) Szkło należy zbierać do pojemnika  koloru zielonego oznaczonego napisem „Szkło”.
2) Papier należy zbierać do pojemnika koloru niebieskiego oznaczonego napisem „Papier”.
3) Tworzywa sztuczne, metal oraz opakowania wielomateriałowe należy zbierać do pojemnika koloru żółtego oznaczonego napisem „Metale i tworzywa sztuczne”.
4) odpady ulegające biodegradacji należy zbierać do pojemnika koloru brązowego oznaczonego napisem „Bio”, jeżeli właściciel nie korzysta z przydomowego kompostownika.
 
§ 7.
1. Dopuszcza się stosowanie worków do selektywnego gromadzenia odpadów wskazanych w §3 ust. 1 z tym, że worki muszą odpowiadać kolorystyce pojemników. Pojemność worków winna wynosić co najmniej 60 l.
2. W przypadku zabudowy wielorodzinnej dopuszcza się stosowanie zbiorczych pojemników na każdą oddzielnie wyselekcjonowaną frakcję odpadów o pojemności do 1100 l. Każdy pojemnik powinien posiadać widoczny napis odpowiadający swojemu przeznaczeniu.
 
§ 8.
1. Kosze uliczne winny być rozstawione w sposób i w ilościach zapewniających utrzymanie czystości na drogach i terenach przeznaczonych do użytku publicznego.
2. Na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w sąsiedztwie przystanku.
 
§ 9.
Ustala się standardy utrzymania pojemników do gromadzenia odpadów przed ich odebraniem przez przedsiębiorcę:
1) Pojemniki na odpady komunalne należy ustawić w granicach nieruchomości w miejscach łatwo dostępnych zarówno dla użytkowników jak i podmiotów świadczących usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości.
2) Pojemnik nie powinien być uszkodzony.
 
§ 10.
Na terenie nieruchomości pojemniki lub worki na odpady należy przetrzymywać w miejscu wyodrębnionym dostępnym dla pracowników przedsiębiorcy bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy takiej możliwości nie ma, należy wystawić je do drogi przed ogrodzenie w miejsce umożliwiające dojazd samochodem specjalistycznym w dniu odbioru, zgodnie z harmonogramem.
 
Rozdział 4
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego
 
§ 11.
Ustala się następujące zasady w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych:
1) Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych powinna uniemożliwiać przepełnienie zbiornika i wylewania się nieczystości na powierzchnię terenu, do gruntu lub wód.
2) Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.
3) Częstotliwość opróżniania zbiorników bezodpływowych musi gwarantować zabezpieczenie przed ich przepełnieniem, ale nie rzadziej niż raz na pół roku.
 
 
§ 12.
Ustala się następującą częstotliwość odbioru odpadów komunalnych z terenu nieruchomości i z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:
1) Odpady zmieszane oraz odpady ulegające biodegradacji odbierane będą z terenów nieruchomości z częstotliwością co najmniej raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz co najmniej raz na trzy tygodnie w okresie od listopada do marca.
2) Odpady zebrane selektywnie: szkło, papier, tworzywa sztuczne, metal, opakowania wielomateriałowe odbierane będą nie rzadziej niż raz w miesiącu.
3) Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, popiół paleniskowy odbierane będą minimum dwa razy do roku, bądź na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
4) Odpady takie jak: chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony, tekstylia oraz gałęzie drzew i krzewów odbierane będą na bieżąco w Punkcie Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych.
5) Przeterminowane leki z pojemników ustawionych w punktach aptecznych i w zakładach opieki zdrowotnej odbierane będą niezwłocznie po ich napełnieniu.
6) Opróżnianie koszy ulicznych oraz koszy z terenów zielonych i przystanków z częstotliwością co najmniej raz na dwa tygodnie w okresie od kwietnia do października oraz co najmniej raz na trzy tygodnie w okresie od listopada do marca.
 
§ 13.
Właściciele nieruchomości, na terenach których prowadzona jest działalność wiążąca się z okresowym przebywaniem osób (wynajem pokoi, agroturystyka) zobowiązani są do wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki na odpady.
 
Rozdział 5
Inne wymagania wynikające z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami
 
§ 14.
Działania na rzecz zapobiegania powstawaniu odpadów powinny dążyć do:
1) wyeliminowanie praktyk nielegalnego postępowania z odpadami,
2) objęcie wszystkich mieszkańców systemem selektywnego zbierania odpadów,
3) prowadzenie edukacji w zakresie właściwego postępowania z odpadami, w tym propagowania selektywnej zbiórki odpadów,
4) wzrostu świadomości inwestorów oraz podmiotów wytwarzających odpady budowlane i rozbiórkowe w zakresie prawidłowego z nimi postępowania,
5) wspierania i tworzenia punktów ponownego użycia umożliwiających wymianę rzeczy używanych (m.in. przy PSZOK), punkty takie powinny dawać możliwość pozostawienia sprawnych, a już niepotrzebnych, i pobrania innych użytecznych przedmiotów,  
6)  zagospodarowania odpadów zielonych i innych bioodpadów przez właścicieli nieruchomości we własnym zakresie (np. w kompostownikach przydomowych),
7) zmniejszenia ilości odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, tak aby w 2020 roku nie było składowanych więcej niż 35% masy odpadów w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r.,
8)  osiągania poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów komunalnych, z wyłączeniem inne niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne, w wysokości co najmniej: 1) 50% wagowo – za  każdy rok w latach 2020-2024, 2) 55% wagowo – za każdy rok w latach 2025-2029, 3) 60% wagowo – za każdy rok w latach 2030-2034, 4) 65% wagowo – za 2035 r. i za każdy kolejny rok.
9) osiągania poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne w wysokości co najmniej 70%wagowo rocznie.
Rozdział 6
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczaniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku
 
§ 15.
1. Nieruchomości, na których przebywają swobodnie zwierzęta domowe, winna być zabezpieczona w sposób uniemożliwiający samodzielne wydostanie się zwierząt poza jej obszar.
2. Właściciele zwierząt domowych zobowiązani są zabezpieczyć miejsce ich przebywania przed samodzielnym opuszczeniem tych miejsc oraz zapewnić należyty dozór, szczególnie w sytuacji, gdy zwierzę nie jest uwiązane lub znajduje się w pomieszczeniu nieposiadającym zamknięcia, albo na terenie nieposiadającym ogrodzenia.
 
§ 16.
1. Osoba utrzymująca zwierzęta domowe jest zobowiązana do natychmiastowego uprzątnięcia zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzę w miejscu publicznym, przy czym zanieczyszczenia winny być wrzucane do pojemników na odpady zmieszane.
2. Obowiązek określony w ust. 1 nie dotyczy oznakowanych psów przewodników i psów asystujących osoby niepełnosprawne.
 
Rozdział 7
Wymagania utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej
 
§ 17.
1. Na terenie Gminy Świętajno zabrania się utrzymywania i chowu zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, oznaczonych w miejscowych planach jako teren zabudowy wielorodzinnej.
2. Na pozostałych obszarach Gminy Świętajno na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej utrzymywanie i chów zwierząt gospodarskich może być prowadzone pod warunkiem przestrzegania zasad określonych w niniejszym Regulaminie tj. w taki sposób, aby nie pogarszały warunków zdrowotnych, sanitarnych i porządkowych otoczenia oraz pod warunkiem, że działalność ta będzie prowadzona zgodnie z wymogami zawartymi w przepisach ustawy o ochronie zwierząt, prawa budowlanego, ochrony środowiska oraz z zachowaniem warunków higieniczno-sanitarnych.
3. Prowadzący utrzymanie i chów zwierząt na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej zobowiązani są przestrzegać przepisów niniejszego Regulaminu a ponadto:
1) przestrzegać przepisów sanitarno-epidemiologicznych,
2) przeprowadzać deratyzację pomieszczeń, w których prowadzona jest hodowla zwierząt wg. potrzeb,
3) posiadacze zwierząt gospodarskich mają obowiązek usuwania odchodów zwierzęcych, pozostałości karmy lub ściółki pozostawionych na ulicach, placach i w innych miejscach publicznych
Rozdział 8
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji i terminy jej przeprowadzania
 
§ 18.
1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:
1) zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej,
2) na których usytuowane są budynki i budowle służące do chowu i utrzymania zwierząt gospodarskich,
3) zakładów opieki zdrowotnej i społecznej, placówek kulturowych i oświatowych oraz obiektów zbiorowego żywienia,
4) zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi do przetwórstwa bądź przechowywania lub składowania produktów rolno – spożywczych albo gospodarki odpadami,
5) w uzasadnionych przypadkach, w miarę potrzeby, również na innych terenach i terenach ogólnodostępnych niż wymienione w pkt. 1-4
2.  Deratyzacja na terenie nieruchomości powinna być dokonywana w każdym roku w terminie od 15 kwietnia do 15 maja.
 
Rozdział 9
Postanowienia końcowe
 
§ 19. Traci moc uchwała Nr XXXII/199/2017 Rady Gminy Świętajno z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno zmieniona uchwałą Nr II/7/2018 Rady Gminy Świętajno z dnia 7 grudnia 1028 r. w sprawie zmiany Uchwały Nr XXXII/199/2017 Rady Gminy Świętajno z dnia 29 maja 2017 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno.
§ 20. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świętajno.
§ 21. Uchwała podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego i  wchodzi w życie w dniu 01.01.2021 r.
 
 
 
                                                                                              Przewodniczący Rady Gminy
                                                                                              Arkadiusz Deptuła
 
UZASADNIENIE
 
Na podstawie art. 4 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439) Rada gminy, po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego, uchwala regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy. Regulamin jest aktem prawa miejscowego.
Na podstawie art. 4a ust. 3 w/w ustawy Rada gminy jest obowiązana dostosować regulamin do obowiązujących przepisów - nowelizacji ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach dokonana ustawą z dnia 06 września 2019 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw.
Regulamin określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Świętajno, dotyczące:
1) Wymagań w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości obejmujących:
a) selektywne zbieranie i odbieranie odpadów komunalnych obejmujących co najmniej papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady,
b) selektywne zbieranie odpadów komunalnych prowadzonego przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych w sposób umożliwiający łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców gminy, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych: wymienionych w litera a, odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon, odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz tekstyliów i odzieży, a także odpadów ulegających biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów i popiołów z palenisk domowych,
c) uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego,
d) mycie i naprawę pojazdów samochodowych poza myjniami i warsztatami naprawczymi.
2) Rodzaju i minimalnej pojemności pojemników lub worków przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości, w tym na terenach  przeznaczonych do użytku publicznego, warunków rozmieszczenia tych pojemników i worków oraz utrzymania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, przy uwzględnieniu:
a) średniej ilości odpadów komunalnych wytwarzanych w gospodarstwach domowych bądź w innych źródłach,
b) liczby osób korzystających z tych pojemników lub worków.
3) Utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów.
4) Częstotliwości i sposobu pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz z terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
5) Innych wymagań wynikających z Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami.
6) Obowiązków osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
7) Wymagań utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, w tym także zakazu ich utrzymywania na określonych obszarach lub w poszczególnych nieruchomościach.
8) Wyznaczenia obszarów podlegających obowiązkowej deratyzacji i terminów jej przeprowadzania.
Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie został pozytywnie zaopiniowany przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
Wobec powyższego podjęcie przedmiotowej uchwały jest uzasadnione.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Świętajno
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2020-11-16
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Aneta Pasymowska
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2020-11-16 09:41:50
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2020-11-16 09:49:06
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2020-11-16 09:49:06
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1753 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony