Ekran szczegółów informacji
Pobierz dane XMLAkt prawny: NR XLVI/415/2023Drukuj informacjęAkt prawny: NR XLVI/415/2023Szczegóły informacji
NR XLVI/415/2023
Rodzaj: Uchwała
Status: Obowiązujący
Sesja: XLVI
Kadencja: 2018-2024
Data podjęcia/podpisania: 2023-06-26
Data wejścia w życie: Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Tytuł aktu:
w sprawie określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na opróżnianie zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Świętajno.
Na podstawie:
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2023 r. poz. 40 z poźn. zm.), art. 7 ust. 3a ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 poz. 2519 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz. U. z 2023 r. poz. 322) uchwala się, co następuje:
Treść:
§ 1. 1. Określa się wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Świętajno:
- Wymagania w zakresie wyposażenia technicznego pojazdów:
- przedsiębiorca powinien posiadać prawo do dysponowania pojazdem lub pojazdami asenizacyjnymi przeznaczonymi do usuwania i transportu nieczystości ciekłych, spełniającymi wymagania techniczne określone w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 poz. 1047);
- pojazdy powinny spełniać kryteria określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 193 poz. 1617);
- pojazdy powinny być oznakowane w sposób trwały i widoczny, umożliwiający identyfikację podmiotu świadczącego usługi (nazwa przedsiębiorcy, adres, telefon kontaktowy);
- pojazdy powinny być wyposażone w środki techniczne umożliwiające uprzątnięcie ewentualnych zanieczyszczeń powstałych w procesie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków.
- Wymagania w zakresie bazy transportowej:
- przedsiębiorca powinien posiadać tytuł prawny do dysponowania nieruchomością przeznaczoną do wykorzystania jako baza transportowa dla pojazdów przewidzianych do świadczenia usług objętych zezwoleniem;
- baza transportowa powinna stanowić teren utwardzony, zabezpieczony przed dostępem osób postronnych;
- baza transportowa powinna posiadać miejsce do mycia i dezynfekcji pojazdów asenizacyjnych wraz ze specjalistycznym sprzętem do mycia oraz miejsca postojowe dostosowane do ilości i wielkości pojazdów oraz pozostałych urządzeń specjalistycznych;
- baza transportowa powinna spełniać wszelkie wymagania określone w obowiązujących przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy, przepisach przeciwpożarowych oraz w zakresie ochrony środowiska;
- w przypadku, gdy przedsiębiorca nie posiada bazy transportowej lub baza nie spełnia wymagań określonych w lit. od a) do d), przedsiębiorca zobowiązany jest do udokumentowania prawa do korzystania z bazy należącej do innego podmiotu poprzez przedłożenie stosownych umów.
- Wymagania w zakresie zabiegów sanitarnych i porządkowych związanych ze świadczonymi usługami:
- mycie i dezynfekcja pojazdów służących do opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych powinny odbywać się zgodnie z wymogami zawartymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 listopada 2002 r. w sprawie wymagań dla pojazdów asenizacyjnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 193, poz. 1617);
- w przypadku braku możliwości wykonywania zabiegów sanitarnych na terenie bazy transportowej (mycie, dezynfekcja), przedsiębiorca jest zobowiązany do dysponowania dokumentami (umową z myjnią, rachunkami, fakturami) potwierdzającymi prawo do wykonania tych zabiegów w miejscach do tego przeznaczonych, należących do innych podmiotów;
- świadczenie usług powinno odbywać się w sposób nie powodujący zagrożenia dla zdrowia i życia mieszkańców oraz w sposób nie powodujący zanieczyszczenia środowiska;
- miejsca zanieczyszczone nieczystościami ciekłymi podczas opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych powinny być niezwłocznie uporządkowane.
- Warunki odnośnie miejsc przekazywania nieczystości ciekłych. Przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w instalacjach przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych na terenie gminy Świętajno zobowiązany jest do posiadania dokumentu potwierdzającego gotowość odbioru nieczystości ciekłych przez stację zlewną, spełniającą wymagania określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 17 października 2002 r. w sprawie warunków wprowadzania nieczystości ciekłych do stacji zlewnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 939) t. j.:
- aktualnej umowy z przedsiębiorcą prowadzącym stację zlewną, lub
- pisemnego zapewnienia potwierdzającego gotowość odbioru nieczystości ciekłych przez przedsiębiorcę prowadzącego stację zlewną.
§ 2. Traci moc Uchwały Nr IV/16/2015 Rady Gminy Świętajno z dnia 12 lutego 2015 r. w sprawie: wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, oraz późniejszych zmian i uchwał w tym zakresie.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Świętajno.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Deptuła
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych oraz osadników w przydomowych oczyszczalni ścieków i transportu nieczystości ciekłych wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Stosownie do treści art. 7 ust. 3a wyżej wymienionej ustawy rada gminy określa, w drodze uchwały, stanowiącej akt prawa miejscowego, wymagania, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia, o którym mowa wyżej.
Zaproponowane wymagania, jakie powinni spełniać przedsiębiorcy, są zgodne z zapisami Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 16 lutego 2023 r. w sprawie szczegółowego sposobu określania wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych lub osadników w przydomowych oczyszczalniach ścieków i transportu nieczystości ciekłych (Dz.U.2023 r., poz. 322).
Nadmienić należy, że podjęcie niniejszej uchwały ma na celu uaktualnienie dotychczas obowiązujących aktów prawa miejscowego do znowelizowanej ustawy i jej aktów wykonawczym. Radom Gminy dano na to 12 miesięcy. Termin upływa 9 sierpnia 2023 r.
W związku z powyższym podjęcie przedmiotowej uchwały jest zasadne.
Przewodniczący Rady Gminy
Arkadiusz Deptuła
Załączniki
Rejestr zmian
Podmiot udostępniający informację: | Podmiot udostępniający informację: Urząd Gminy Świętajno |
||
---|---|---|---|
Osoba, która wytworzyła informację: | Osoba, która wytworzyla informację: |
Data wytworzenia informacji: | Data wytworzenia informacji: 2023-06-26 |
Osoba, która odpowiada za treść: | Osoba, która odpowiada za treść: Jolanta Górska |
Data wprowadzenia do BIP | Data wprowadzenia do BIP 2023-06-29 10:41:50 |
Wprowadził informację do BIP: | Wprowadził informację do BIP: Administrator Systemu |
Data udostępnienia informacji: | Data udostępnienia informacji: 2023-06-29 10:44:03 |
Osoba, która zmieniła informację: | Osoba, która zmieniła informację: Administrator Systemu |
Data ostatniej zmiany: | Data ostatniej zmiany: 2023-09-29 11:37:29 |
Artykuł był wyświetlony: | Artykuł był wyświetlony: 343 raz(y) |