Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Szczegóły informacji

Te.MK.0050.2.2021

Rodzaj: Zarządzenie

Status: Obowiązujący

Sesja: Zarządzenia

Kadencja: 2018-2024

Data wejścia w życie: Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Data podjęcia/podpisania: 2021-01-14

Tytuł aktu:

w sprawie: przyjęcia Planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości na lata 2021 – 2023

Na podstawie:

Na podstawie art.30 ust. 2 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  /t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713 zm:1378/, w związku z art. 23 ust. 1 pkt  3 w związku z art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami /t.j. Dz. U.  z 2020 r. poz. 1990/.

Treść:

§1
Przyjmuje na lata 2021 – 2023, plan wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości Gminy Świętajno, zgodnie z załącznikiem do niniejszego Zarządzenia.
 
§2
Gminny zasób nieruchomości wykorzystywany będzie z wiążącymi organ wykonawczy Gminy ustaleniami zawartymi w uchwałach budżetowych Rady Gminy Świętajno podejmowanymi
w każdym roku obowiązywania Planu wykorzystania gminnego zasobu nieruchomości.
 
§3
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.
 
 
Sporządziła:
Angelika Gołaś
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Załącznik nr 1
do Zarządzenia nr MK.0050.2.2021
            Wójta Gminy Świętajno z dnia 14 stycznia 2021 r.
 
 
 
PLAN WYKORZYSTANIA GMINNEGO ZASOBU NIERUCHOMOŚC GMINY ŚWIĘTAJNO
NA LATA 2021 -2023
 
  1. Zestawienie powierzchni nieruchomości zasobu oraz nieruchomości oddanych  w użytkowanie wieczyste.
Zgodnie z art.24 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami  /t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1990/ do gminnego zasobu nieruchomości należą nieruchomości, które stanowią przedmiot własności gminy i nie zostały oddane w użytkowanie wieczyste oraz nieruchomości będące przedmiotem użytkowanie wieczystego gminy.
W związku z powyższym, według stanu na dzień 31 grudnia 2020 r., Gmina Świętajno posiada prawo własności do 323,83 ha gruntów oraz 3 budynków mieszkalnych w 100% udziale. Gmina Świętajno jest współwłaścicielem w częściach ułamkowych w odniesieniu do 9 budynków mieszkalnych. Na części nieruchomości gminnych są ustanowione ograniczone prawa rzeczowe w postaci służebności gruntowych oraz służebności przesyłu. Grunty objęte prawem użytkowania wieczystego wynoszą 2,8766 ha.
Szczegółowy stan mienia przedstawia poniższe zestawienie:
 
 
 
Opis mienia
 
Ogółem [ha]
Mienie w bezpośrednim zarządzie gminy [ha]
 
Dzierżawa [ha]
Tereny zielone i użytki rolne
49,10
37,26
11,84
Lasy i Lz
11,98
11,74
0,24
Drogi
237,74
237,72
0,02
Działki budowlane
19,45
16,46
2,99
Cmentarze komunalne
4,95
4,95
-
Użytki kopalne
0,49
0,49
-
Tereny inne
0,12
0,12
-
Ogółem
323,83
308,74
15,09
 
 
 
  1. Prognozy
  1. Dotyczące udostępniania gminnego zasobu nieruchomości oraz nabywania nieruchomości do zasobu
 
Lp.
Tytuł prawny udostępnienia
Powierzchnia w ha
2021
2022
2023
1.
Użytkowanie wieczyste
2,80
2,40
2,00
2.
Trwały zarząd
3,07
3,07
3,07
3.
Użyczenie
0,63
0,63
0,63
4.
Dzierżawa
15,00
16,00
17,00
 
Lp.
Tytuł prawny udostępnienia
Powierzchnia w m² powierzchni użytkowej
2021
2022
2023
1.
Trwały zarząd
8 092,84
8 092,84
8 092,84
2.
Użyczenie
2 409,74
2 409,74
2 409,74
3.
Dzierżawa
648,82
648,82
648,82
4.
Najem
2 489,33
2 400
2350
 
            Zgodnie z prognozą powierzchnia nieruchomości oddanych w użytkowanie wieczyste ulega stopniowemu pomniejszeniu z uwagi na nabywanie prawa własności do nieruchomości przez użytkowników wieczystych – 1 działka ewidencyjna na rok. W 2019 roku z mocy prawa na własność przeszły nieruchomości w użytkowaniu wieczystym na cele mieszkaniowe zabudowane. 
Trwały zarząd został ustanowiony na nieruchomościach przeznaczonych na działalność statutową placówek oświatowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Świętajno. Jednostki, dla których ustanowiono trwały zarząd, korzystają ze zwolnienia z tytułu opłat rocznych. Prognoza nie zawiera zwiększenia zakresu trwałego zarządu. Podległe jednostki organizacyjne, tj. Gminny Ośrodek Kultury, Gminna Bibliotek Publiczna, Jednostki Ochotniczych Straży Pożarnych otrzymały nieruchomości w użyczenie na potrzeby prowadzenia swojej działalności.  Koordynatorem działalności świetlic wiejskich na terenie Gminy Świętajno jest Gminny Ośrodek Kultury na podstawie umowy użyczenia.
            Wydzierżawienie nieruchomości odbywa się na zasadzie kontynuacji zawartych umów dzierżawy oraz nowo zawieranych zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez osoby prawne i fizyczne. W związku z powyższym prognoza przewiduje wzrost powierzchni nieruchomości oddanych w dzierżawę.
            W przypadku umów najmu liczba lokali wynajętych będzie ulegać nieznacznemu zwiększeniu ze względu na ograniczony zasób wolnej powierzchni do wynajęcia. Gmina Świętajno nie podejmuje działań zmierzających do sprzedaży lokali użytkowych, ponieważ wynajem lokali stale zasila budżet dochodami z czynszów. W odniesieniu do lokali mieszkalnych wchodzących w skład zasobu mieszkaniowego Gminy Świętajno wysokość powierzchni będzie ulęgać zmniejszeniu z uwagi na sprzedaż lokali mieszkalnych na rzecz najemców. W wyniku tych działań ogólna powierzchnia lokali objętych najmem będzie ulegać zmniejszeniu. Zdecydowaną większość zasobu nieruchomości lokalowych stanowią bowiem lokale mieszkalne.
  1. Dotyczące zbywania nieruchomości wchodzących w skład zasobu gminnego
 Do form zbycia nieruchomości wchodzących w skład zasobu gminnego zalicza się:
- sprzedaż nieruchomości w formie przetargowej oraz bezprzetargowej;
- sprzedaż lokalu mieszkalnego wraz z udziałem w gruncie na rzecz najemców;
- sprzedaż nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego.
      Szczegółowy plan zbywania nieruchomości wchodzących w skład zasobu gminnego określać będzie corocznie plan dochodów ujęty w uchwale budżetowej. Związku z tym niniejszy plan będzie podlegać aktualizacji w terminie przewidzianym dla wejścia w życie uchwały budżetowej.
      W roku 2021 dochody z tytułu sprzedaży majątku stanowiącego własność Gminy Świętajno zaplanowano na poziomie 361 500 zł. Prognoza ta nie zawiera dochodów z tytułu nabywania praw własności przez użytkowników wieczystych na podstawie umów sprzedaży. W ciągu roku na wniosek użytkownika wieczystego może dojść do zbycia nieruchomości na jego rzecz.
  1. dotyczące wydatków związanych z udostępnianiem nieruchomości z zasobu oraz z nabywaniem nieruchomości do zasobu.
 
Lp.
Tytuł prawny wydatku
Prognoza wydatków w zł.
2021 r.
2022 r.*
2023 r.*
1.
Opracowania geodezyjne i kartograficzne
19 000,00
20 900,00
22 990,00
2.
Wycena nieruchomości
9 000,00
9 900,00
10 890,00
3.
Ogłoszenia prasowe
3 500,00
3 850,00
4 235,00
4.
Pobieranie dokumentów z ewidencji i budynków
3 000,00
3 300,00
3 630,00
5.
Pobieranie odpisów, zlecanie wpisów w księgach wieczystych
1 000,00
1 100,00
1 210,00
6.
Nabywanie nieruchomości
135 000,00
108 000,00
86 400,00
Razem planowane wydatki
170 500,00
147 050,00
129 355,00
 
*    Prognoza wydatków ponoszonych z tytułu udostępniania nieruchomości odbywa
się na zasadzie uśrednienia wydatków ponoszonych na ten cel w latach ubiegłych.
Planowanie wydatków ujętych w pkt 1-2 poprzedza konkurs ofert zgłoszonych przez wykonawców tych usług. Obrót nieruchomościami jest zjawiskiem bardzo dynamicznym, więc szczegółowe określenie ponoszonych na ten cel wydatków jest możliwe jedynie na poziomie szacunkowym.
Na potrzeby niniejszego opracowania przyjęto – w tabeli prognozy wydatków na lata 2022-2023 – w punktach od 1 do 5 wartości z roku 2020 zwaloryzowane o 10%. W punkcie 6 na lata 2022 – 2023 przyjęto wartość z 2021 roku pomniejszoną o 20%. Wartości te podlegać będą aktualizacji przy sporządzaniu budżetów gminy na lata 2022-2023.
Nabywanie nieruchomości odbywa się głównie w wyniku regulowania stanów faktycznych przebiegu ciągów komunikacyjnych wynikających z dokumentacji technicznej realizowanego zadania inwestycyjnego, jak również z potrzebą realizowania innych inwestycji. W związku z powyższym określenie potrzeb w zakresie nabywania nieruchomości jest możliwe dopiero na etapie realizacji inwestycji i planowane corocznie w ramach uchwalania budżetu przez Radę Gminy. Nabywanie nieruchomości odbywa się również w ramach nieodpłatnego przejęcia gruntów od Skarbu Państwa, na drodze darowizn osób fizycznych lub prawnych, a także na podstawie umów zawieranych z lokalnymi nadleśnictwami. Podstawę nabycia stanowią akty notarialne, których zawarcie poprzedza sporządzenie protokołów uzgodnień zawierających zasady nabycia nieruchomości, jak również na podstawie decyzji Wojewody Warmińsko- Mazurskiego.
W 2021 roku zaplanowano nabycie nieruchomości w miejscowości Kierwik celem uregulowania biegu rowu melioracyjnego, który znajduje się częściowo na działkach należących do Gminy Świętajno o nr ewid. 338/2, 338/3 położonych w obrębie geodezyjnym Spychowo oraz zakup części działki  nr ewid. 697/1 w obrębie geodezyjnym Świętajno na potrzebę realizowania inwestycji związanej z planowaną budowa nowego przedszkola.
  1. dotyczące wpływów osiąganych z tytułu udostępniania nieruchomości gminnych, opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz opłat z tytułu trwałego zarządu nieruchomości
Lp.
Tytuł prawny dochodu
Prognoza wpływów w zł
2021
2022
2023
1.
Opłaty za użytkowanie wieczyste
31 113,88
30 802,74*
32 342,88*
2.
Opłaty z tytułu dzierżawy
69 705,13
71 099,23**
72 521,22**
3.
Opłaty z tytułu najmu
129 631,27
127 038,64***
124 497,87***
4.
Opłaty za trwały zarząd
0,00
0,00
0,00
 
Razem planowane dochody
230 450,28
228 940,61
229 361,97
*- w roku 2022 przewiduję się zmniejszenie wpływów o 1% zaś zwiększenie w 2023 o 5%
w stosunku do roku poprzedniego.
**-w latach kolejnych przewiduję się zwiększenie wpływów o 2% więcej
*** - w latach kolejnych przewiduję się zmniejszenie wpływów o 2% więcej
 
Prognoza wpływów z tytułu opłat za użytkowanie wieczyste zakłada spadek w 2022 roku ze względu na ewentualną sprzedaż gruntu w użytkowaniu wieczystym na rzecz jej użytkownika, zaś w 2023 roku zakłada wzrost spowodowany aktualizacją opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego.
Wysokość wpływów osiąganych z tytuł dzierżawy ulegnie wzrostowi z uwagi na waloryzację wysokości czynszów, prognozę zawarcia nowych umów dzierżawy
z obecnie obowiązującymi stawkami czynszu zmienionymi Zarządzeniem nr Te.MK.0050.13.2020 Wójta Gminy Świętajno z dnia 24 marca 2020 r.  
Wpływ z tytułu najmu przewiduje się niższy ze względu na systematyczną sprzedaż lokali mieszkalnych.
W przypadku ewentualnego oddania nieruchomości w trwały zarząd organ wykonawczy gminy ustali wysokość opłaty rocznej według stawek procentowych ustalonych na podstawie celu, na jaki dana nieruchomość będzie wykorzystywana.
  1. dotyczące aktualizacji opłat z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości oraz opłat z tytułu trwałego zarządu
Zgodnie z planem dokonano aktualizacji opłaty rocznej w 2017 r. ze skutkiem obowiązywania od 2018 r. i przewiduje się aktualizację opłaty rocznej w 2022 roku ze skutkiem na 2023 rok. W związku z czym przewiduje się, iż w odpowiedzi na wzrost opłaty rocznej użytkownicy wieczyści będą wnioskować o przekształcenie użytkowania wieczystego w prawo własności do nieruchomości. Wpływy do budżetu od 2018 r. z tytułu opłat rocznych po aktualizacji wzrosły o kwotę 5 424,53 zł na rok. Aktualizacja opłaty rocznej nie miała dużego wpływu na zakup nieruchomości będących w użytkowaniu wieczystym. Przewiduje się, że rocznie sprzedaży będzie podlegać jedna nieruchomość gruntowa. Gmina ponosi koszt wyceny wartości prawa własności gruntu stąd też nieopłacalne jest dokonywanie wcześniej aktualizacji opłaty rocznej niż w roku 2023.
Obecnie z tytułu trwałego zarządu opłaty nie zasilają budżetu, ponieważ w trwały zarząd oddane są nieruchomości dla jednostek, które zwolnione są z tej opłaty. W związku z czym w przypadku podjęcia decyzji o oddanie nieruchomości w trwały zarząd, gdzie Gmina Świętajno naliczy opłatę będzie ona aktualizowana w zależności od wykazania wzrostu wartości nieruchomości.
  1. Program zagospodarowania nieruchomości zasobu.
W latach 2021 – 2023 planuje się oddanie nieruchomości w dzierżawę i najem na podstawie następujących zasad:
- dotychczasowe umowy będą kontynuowane, a w przypadku braku wniosku o przedłużenie umowy będą polegać wygaszeniu;
- wydzierżawianie bądź wynajmowanie nieruchomości na czas oznaczony dłuższy niż 3 lata lub na czas nieoznaczony będzie wymagało podjęcia stosownej uchwały Rady Gminy;
- w przypadku zawierania kolejnej umowy, po umowie zawartej na czas oznaczony na 3 lata, której przedmiotem będzie ta sama nieruchomość wymagana będzie również stosowna uchwała Rady Gminy;
- wolne lokale użytkowe będą wynajmowane na drodze odpowiednich umów;
- wolne nieruchomości gruntowe, w zależności od przeznaczenia, będą wydzierżawiane
w drodze bezprzetargowej, zaś w przypadku zgłoszenia kilku podmiotów - w drodze przetargu.
            Gminny zasób nieruchomości wykorzystywany będzie zgodnie z wiążącymi organ wykonawczy gminy ustaleniami zawartymi w uchwałach budżetowych podejmowanych
w każdym roku obowiązywania niniejszego planu. Ponadto, gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości odbywać się będzie według zasad ujętych w:
- Uchwale Nr X/72/2019 Rady Gminy Świętajno z dnia 24 lipca 2019 r. w sprawie zasad gospodarowania nieruchomości stanowiącymi własność Gminy Świętajno;
- Uchwale Nr X/73/2019 Rady Gminy Świętajno z dnia 24 lipca 2019 r. w sprawie udzielenia bonifikaty w przypadku sprzedaży komunalnych lokali mieszkalnych;
- Uchwale Nr XXXII/239/2010 Rady Gminy Świętajno z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Świętajno;
- Zarządzenia Nr Te.MK.0050.43.2020 Wójta Gminy Świętajno z dnia 18 listopada 2020 r.
w sprawie ustalenia wysokości stawki czynszu najmu lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Świętajno oraz wysokości stawki czynszu za podnajem lokali niewchodzących w skład mieszkaniowego zasobu Gminy Świętajno wynajmowanych przez gminę od innych właścicieli;
- Zarządzenia Nr Te.MK.0050.13.2020 Wójta Gminy Świętajno z dnia 24 marca 2020 r.
w sprawie ustalenia wysokości stawek czynszu dzierżawnego dla nieruchomości stanowiących własność Gminy Świętajno.
            Gmina Świętajno zarządza zasobem nieruchomości zgodnie z zasadami racjonalnej gospodarki, realizując zadania publiczne o znaczeniu lokalnym zlecone przez ustawy szczególne.  Strategię zarządzania majątkiem Gminy Świętajno unormowały i uregulowały powyższe uchwały i zarządzenia. Przedmiotowy plan stanowi trzyletnią prognozę gwarantującą racjonalne gospodarowanie gminnym zasobem nieruchomości.
 
 
Sporządziła:
Angelika Gołaś

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Świętajno
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2021-01-14
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Angelika Gołaś – referent ds. zarządzania zasobami
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2021-01-15 09:14:44
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2021-01-15 09:20:46
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2021-01-19 07:55:58
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
1988 raz(y)