Ekran szczegółów informacji - sprawa
Pobierz dane XMLSprawa: Wydanie dowodu osobistego - w urzędzieDrukuj informacjęSprawa: Wydanie dowodu osobistego - w urzędzieSzczegóły informacji
Wydanie dowodu osobistego - w urzędzie
Wydział: Urząd Stanu Cywilnego
Ogłoszono dnia: 2019-05-06 11:02:05
Termin załatwienia
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się: • co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego, • niezwłocznie w przypadku: • zmiany Twoich danych zawartych w dowodzie osobistym (na przykład zmiany nazwiska), • utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, • jeśli doszło do takiej zmiany Twojego wyglądu, która utrudnia albo uniemożliwia rozpoznanie Cię (na przykład: operacja plastyczna twarzy). Jeżeli zmiana Twojego adresu zameldowania nastąpiła po 1 marca 2015 r., to zgodnie z przepisami nowej ustawy o dowodach osobistych, nie ma podstaw do jego wymiany. Na dowód czekasz maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach, o czym Cię poinformujemy. Odbiór dowodu osobistego Tu sprawdzisz, czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru:https://obywatel.gov.pl Dowód musisz odebrać osobiście. Zabierz dotychczasowy dowód osobisty, jeśli go nie miałeś lub utraciłeś -aktualny paszport (jeśli go posiadasz). Dowód dziecka poniżej 13. roku życia oraz osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej odbiera rodzic, opiekun prawny lub kurator przedkładając swój dowód osobisty, dotychczasowy dowód osobisty dziecka lub podopiecznego bądź jego aktualny paszport (jeśli go posiada). Dowód osoby o ograniczonej zdolności do czynności prawnych (dzieci w wieku od 13 do 18 roku życia, osoby częściowo ubezwłasnowolnione) może odebrać osoba dla której ten dowód wydano, rodzic, opiekun prawny albo kurator. Jeśli ze względu na zły stan zdrowia lub inny ważny powód, wniosek został przyjęty poza urzędem (na przykład w twoim domu), dowód może odebrać za Ciebie pełnomocnik lub zostanie ci on dostarczony do domu przez urzędnika. W szczególnych, udokumentowanych sytuacjach, kiedy wystąpi nie dająca się pokonać przeszkoda w osobistym odbiorze dowodu, można udzielić pełnomocnictwa do tej czynności. Przy odbiorze dowodu osobistego musisz przedłożyć swój dotychczasowy dowód osobisty (zostanie unieważniony w chwili odbioru nowego dokumentu) lub dokument potwierdzający legalność pobytu - jeśli jesteś osobą, która nabyła obywatelstwo polskie (dokument ten trzeba zwrócić przy odbiorze dowodu osobistego). Warstwa elektroniczna zawiera wszystkie dane, które znajdują się w warstwie graficznej i dodatkowo certyfikaty: (1.) potwierdzenia obecności, (2.) identyfikacji i uwierzytelnienie oraz (3.) podpisu osobistego, które w przyszłości służyć będą w usługach e-administracji. Certyfikat (1) aktywny jest w każdym dowodzie, certyfikat (2) - dotyczy tylko osób o pełnej i ograniczonej zdolności do czynności prawnej i uaktywniony jest po nadaniu indywidualnego numeru PIN, certyfikat (3) - aktywny będzie jeśli wyrazisz na to zgodę i nadany zostanie indywidualny numer PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13. roku życia zaktywizuje się dopiero po uzyskaniu pełnoletności. Możesz to zrobić przy odbiorze lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy bądź poprzez aplikację na www.gov.pl/web/mswia/bip. Kod PUK, który otrzymasz przy odbiorze dowodu osobistego, posłuży do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.
Osoba kontaktowa
mgr Liliana Napiórkowska - Kierownik USC
Miejsce załatwienia
12-140 Świętajno
ul. Grunwaldzka 15
Telefon kontaktowy
89 623 20 71
Adres e-mail
zdwghLoyFdCG0dGTaylX7qQuVO3/nCHiQMsCoPwnQC3nEgzkjhox24wFqc5RTeHUJ7WHK2y/4n5IiKckP7o6Aaw8yGvKE7K5TmFt7SIPBX/in3XlF3Q5je76/pwOxWOY
Miejsce odbioru
12-140 Świętajno
ul. Grunwaldzka 15
Wymagane Dokumenty
- osoba, która ukończyła 18 lat i nie ma jeszcze dowodu osobistego,
- osoba, która nie ukończyła 18 lat - jeśli do dnia 18-tych urodzin pozostało mniej niż 30 dni (składa wniosek bez udziału rodzica),
- osoba, która musi wymienić dowód osobisty z powodu zmiany danych osobowych lub upływu terminu ważności,
- rodzic, opiekun prawny albo kurator - mogą oni złożyć wniosek o dowód w imieniu osoby, która nie ma zdolności do czynności prawnych (osoby całkowicie ubezwłasnowolnionej, dzieci do 13 roku życia) lub osoby, która ma ograniczoną zdolność do czynności prawnych (osoby częściowo ubezwłasnowolnionej, dzieci w wieku od 13 roku życia),
- osoba, która utraciła dowód osobisty lub uległ on zniszczeniu,
- osoba, która mimo ważności swojego dowodu osobistego chce mieć dowód osobisty z warstwą elektroniczną.
- aktualne kolorowe zdjęcie, wykonane w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiarach 35x45mm, w pozycji na wprost,
- dotychczasowy dowód osobisty a w przypadku jego utraty, ważny paszport (dot. osób, które go posiadają),
- dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamość - w przypadku osób, które otrzymały polskie obywatelstwo.
Czas realizacji
Opłaty
Podstawa prawna
- Ustawa z dn. 6.08.2010 r. o dowodach osobistych;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dn. 29.01.2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 26.02.2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.